Debatt I årets regleringsbrev till Statens kulturråd pekar regeringen ut cirkus som ett prioriterat område. I uppdraget finns en kartläggning av nutida cirkus och 30 november presenterades den för regeringen.

Anledningen är att ett helt kulturområde är på väg att raderas ut.

Av utredningen framgår att allt som finns kvar av professionell cirkus är två turnerande cirkusföretag, Olympia och Brazil Jack, samt en bidragsfinansierad ideell förening i Botkyrka, Cirkus Cirkör. Det är vad som återstår av något som enligt uttalande från EU-parlamentet är en lika viktig del av kulturarvet som opera och annat.

Nu är det här inte hela sanningen. Statens kulturråd har ensidigt gynnat Cirkus Cirkör och deras nätverk i många år. De sysslar med nycirkus, vilket anses finare och modernare än andra uttrycksformer inom cirkus, varieté och gatuartisteri. Nu är nycirkus inget nytt utan har gamla anor i Frankrike. Den stora skillnaden är att den så kallade nycirkusen har tagit till sig teaterns fjärde vägg, vilket innebär att man spelar som om publiken inte fanns. Cirkusens tradition är göra publiken delaktig.

Det finns andra i landet som sysslar med cirkus i olika tappningar. Exempel är Cirkus Elvira i Sundsvall och Vrickade Teatern i Lidköping. Men de och några till har Kulturrådet inte sett. Situationen är ungefär som om all uppmärksamhet och allt stöd till musik skulle gå till en hip-hopförening i Rinkeby. Inget fel på hip-hop men musik är mycket mer än så.

Det finns förklaringar. Tills för några år sedan gick det att finansiera cirkusverksamhet med biljettintäkter, trots att Sverige 1997 införde en straffskatt på gager till cirkus- och varietéartister. Skatten har i kombination med ett tilltagande cirkusförakt, odlat av djurrättsaktivister, och allt mer gratisunderhållning tagit ut sin tribut. Professionell cirkus är på väg att försvinna.

Sverige är numera Europas mest cirkusfientliga land. Svenska artister måste jobba utomlands för att kunna försörja sig.

Andra kulturområden har varit på väg att gå samma öde till mötes. Ett av dem är opera. 2016 fick de fem största operahusen tillsammans 1,2 miljarder kronor i offentliga bidrag. Statsbidraget till Cirkus Cirkör var samma år 8 miljoner kr. Problemet är inte att Cirkör får alla pengar, problemet är att hela kulturområdet är missgynnat och underfinansierat.