Är investering i Tjustbanan väl använda pengar?

Vi som medborgare i Västerviks kommun och Kalmar län vill få svar från ansvariga i Region Kalmar på följande konkreta frågor avseende Tjustbanan. Det kan göra det enklare för oss medborgare att förstå den fortsatta driften av Tjustbanan och investeringen i de nya tågen.

Skribenten vill få svar på ett antal frågor kring tågtrafik och fordon på Tjustbanan.

Skribenten vill få svar på ett antal frågor kring tågtrafik och fordon på Tjustbanan.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid/arkiv

Debatt2022-11-26 07:12
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
  1. Hur många passagerare passerade länsgränsen per vecka, 2017, 2019, 2021 samt prognos för 2026?
  2. Vilken typ av bränsle används samt mängd bränsle l/mil 2021 och för nya tågen 2026. Motsvarande värden för ersättningsbussar 2021 och beräknade KWh/mil för elbussar 2026?
  3. Totalkostnad, inklusive kapitalkostnad för bana och tåg, underhåll av bana och tåg, drivmedel och personal, samt beräknat per passagerare som passerar länsgränsen och per mil. Redovisas för 2021 och som prognos för nya tågen 2026?
  4. Vad kostade tågen på Tjustbanan, kronor per mil 2021 och räknat som prognos för 2026 och vad blir motsvarande milkostnader för ersättningsbussar?
  5. Hur stora ekonomiska resurser, kr/år, skulle frigöras ifall persontrafiken på Tjustbanan lades ned 2023 och ersattes med bussar. Resurser som då kunde användas för att vidareutveckla befintlig kollektivtrafik?