Idag Àr svenskarna mer restriktiva med hur de delar sin persondata pÄ nÀtet. I en undersökning gjord av bland annat Myndigheten för Digital Förvaltning svarade hela 82 procent av svenskarna att de tar till ÄtgÀrder för att hindra anvÀndningen av deras digitala information och 52 procent svarade att de avvisar platstjÀnster i appar och hemsidor för att den personliga informationen inte ska delas pÄ ett sÀtt som de inte Àr bekvÀma med.
Det mÄnga företag fortfarande inte insett Àr att det med rÀtt verktyg Àr bÄde enkelt och fullt möjligt att fÄ bra insikter och data om sina webbplatsbesökare, och samtidigt följa GDPR. För dem som insett det har GDPR till och med seglat upp som en konkurrensfördel.
I Kalmar lÀn finns det 18 720 företag varav 92 procent har en hemsida, enligt SCB:s statistik. Omkring 90 procent av alla svenska hemsidor anvÀnder Google Analytics i syfte att exempelvis individ- och mÄlgruppsanpassa hemsidan, anpassa reklam eller förbÀttra kundnöjdhet. Detta representerar cirka 15 500 företag i Kalmar. AnvÀndandet av Google Analytics innebÀr dock att besökarnas personuppgifter blir tillgÀngliga för amerikanska myndigheter, vilket flera europeiska dataskyddsmyndigheter konstaterat strider mot GDPR. Svenska Integritetsskyddsmyndigheten förvÀntas inom kort komma med motsvarande besked.
Att följa lagen Àr sjÀlvklart, och företagen i Kalmar lÀn mÄste inse att de kan göra det pÄ ett sÀtt som de ocksÄ drar nytta av. Genom transparens i hur insamlade data hanteras skapas förtroende, och genom att garantera besökarens integritet utmÀrker sig företaget pÄ marknaden. Detta förtroende Àr sedan avgörande för kundernas anvÀndning av företagets tjÀnster.
Med svenskarnas nya medvetenhet och vÀrnande om sin integritet kommer det framöver bara bli Àn mer en hygienfaktor att ha en hemsida som hanterar persondata pÄ ett ansvarfullt och korrekt sÀtt. Kan Kalmar lÀns företag förstÄ det har de en ypperlig position för att stÀrka sin konkurrenskraft i landet.