Hur kan vi utveckla och säkra Västerviks hamn?

Om Centerpartiets motion om att etablera en elflygplats och ett nytt industriområde vid Mommehåls flygplats får gehör så skulle också ett industrispår från hamnen till detta nya industriområde kunna bli ett väl fungerande logistiskt centrum.

En elflygplats vid Mommehåls flygplats skulle även kunna bidra till en utvecklad hamn, tror skribenten.

En elflygplats vid Mommehåls flygplats skulle även kunna bidra till en utvecklad hamn, tror skribenten.

Foto: Ulrik Alvarsson

Debatt2023-04-27 05:27
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Godstrafiken från hamnen skulle då kunna utvecklas utan direkta transportmässiga hinder och eventuellt skulle också industrispåret kunna förlängas till Överum om dess tunga industri har intresse i frågan.

Centerns motion bygger också på att det byggs en stor solcellspark i anslutning till flygplatsen med ett kraftfullt batterilager som möjliggör att förutom elflygplanen även framtidens elektrifierade bilar, bussar och lastbilar kan ladda snabbt i kommande generations supersnabbladdare. Möjlighet att tanka grön vätgas för bränslecellsdrivna fordon bör förstås också finnas.

KLT har ambitioner att öka kollektivtrafiken på E 22 med matartrafik längs densamma vilket kan förverkligas genom den snabba utvecklingen av kostnadseffektiva och miljövänliga elbussar. Detta innebär att den föråldrade Tjustbanan lägger ned sig själv. Detta skulle innebära att mycket stora ekonomiska resurser frigörs som skulle kunna läggas på denna utökade kollektivtrafik och förstås också på en ordentlig satsning på väg 35 genom att anlägga Trafikverkets nya typ av 90 km/h väg med räfflad mittremsa och två till tre omkörningsfält per mil väg mellan Överum och Åtvidaberg.

Genom att nu också den under många år så märkliga miljardsatsningen med skattemedel för att göra fordonsgas av biogas nu sakta men säkert äntligen verkar gå i graven, så frigörs ytterligare stora ekonomiska resurser som också kan läggas på en förbättrad kollektivtrafik med elbuss.

Sammanfattningsvis innebär ovanstående nyetableringar vid Mommehål också att mångmiljonprojektet Södra infarten kan läggas i en stadig väl försluten malpåse. Politikerna slipper också ta något ansvar för att det var de som lade ner Tjustbanan och kanske skulle vår hamn äntligen kunna börja amortera på sin mångmiljonskuld för den hitintills outnyttjade fördjupningen vid Tallskärshålet.