Så lyfter KD länets infrastruktur i riksdagen

Hela Sverige ska fungera. Då behövs vägar och järnvägar som man kan resa på och transportera gods på. Vägarna ska hålla sådan kvalitet att man inte ska behöva begränsa hastigheten till 80 km/t på vägen till Kalmar eller Linköping.

För att Sverige ska fungera även utanför storstäderna krävs ordentliga järnvägar och vägar, skriver Gudrun Brunegård, som skrivit en motion i frågan.

För att Sverige ska fungera även utanför storstäderna krävs ordentliga järnvägar och vägar, skriver Gudrun Brunegård, som skrivit en motion i frågan.

Foto: Olof Carlsson/Rebecca Forsgren Malmström

Debatt2021-10-19 06:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kalmar län har länge legat i bakvattnet när det gäller vägar och järnvägar. I minst tjugo års tid har vårt län tilldelats minst medel per invånare till underhåll och förbättringsåtgärder.  

Helt nyligen avslutades riksdagens allmänna motionstid. Det är då enskilda ledamöter har möjlighet att tycka till i olika frågor. Det är också då som partiernas officiella politik utmejslas.  

Självklart har jag i en motion lyft behovet av stöd till regionens satsning på delelektrifering av Stångådals- och Tjustbanan, som en viktig åtgärd för att komma ifrån fossilberoendet.  

Kalmar län är dessvärre även illa rustat när det gäller viltstängsel längs med vägarna. Här sker en orimligt stor andel av rikets viltolyckor, med stort lidande för människor och djur som skadas, men också höga kostnader för reparation eller skrotning av fordon. Trots det har vi bland landets lägsta andel kilometer viltstängslad väg. Även detta är något jag har lyft i en motion.  

Särskilt stolt är jag över att Kalmar läns infrastruktur finns med i Kristdemokraternas kommunikationspolitiska kommittémotion. Det ger frågorna en desto större tyngd genom att alltså vara partiets officiella politik. Så här står det om E22:an:  

”Även om stora delar av södra Sverige har goda förbindelser så finns det områden som brottas med dålig infrastruktur vilket hämmar deras förutsättningar att utvecklas. En väg som behöver högre prioritet är bl a E22:an. Denna väg binder samman flera viktiga städer och hamnar vilket gör att den ofta är tungt trafikerad. Ändå har den långa sträckor där det saknas viltstängsel och där vägen är underdimensionerad. Kristdemokraterna anser att Trafikverket skall få i uppdrag att se hur man kan påskynda en upprustning av E22. Det är också uppenbart att vi inom en snar framtida behöver en ny förbindelse till Öland.”

Även behovet att uppdatera Stångådalsbanan och Tjustbanan till fossilfria färdsätt har vunnit gehör i partiet. I Kristdemokraternas kommittémotion om kommunikationer beskrivs "projekt som syftar till att förbättra persontrafik på järnväg är den partiella elektrifieringen av järnvägen i Kalmar. Genom att tågen kan laddas under drift på delar av sträckan kan kostnaderna för elektrifiering minskas. Vi är positiva till denna typ av teknikutveckling som leder till bättre tillgänglighet fast till en lägre kostnad."

Utöver det gör Kristdemokraterna en kraftig satsning på att förbättra vägstandarden generellt. Det är inte rimligt att vi som bor på landsorten och redan har långa restider ska drabbas dubbelt upp, genom att Trafikverket sänker hastigheterna för att vägarna inte håller trafiksäker standard. Även de enskilda vägarna får ökade medel för underhåll och tjälsäkring. Mjölkbilen ska kunna ta sig fram till bondgården som ligger längst bort på vägen.  

Hela Sverige ska leva – även utanför Stockholms tullar.