100-årig båtmotorfabrik startade i Blackstad

Blackstadsföretaget Götamotorer lever än. I verkstaden i Osby tillverkas det fortfarande tvåtaktsmotorer, det repareras och det underhålls. Sten Carlsson ser till att kulturarvet förvaltas.
Men det började för drygt 100 år sedan. Då startade Hugo Peterson, som var mycket intresserad av teknik och motorer, Hagaborgs Mekaniska Verkstad i Blackstad.

 

Ganska snart fick han förstärkning av verkmästaren Josef Mårtensson, som var född i Bälaryd.

 

De båda männen utvecklade motorer och även Josef Mårtenssons bror Algot började arbeta i fabriken. Verksamheten utvecklades i liten skala och företaget märkte snart att Blackstad var ingen lämplig ort, eftersom det saknades järnväg.

 

 

Hugo Peterson började därför söka efter lämpligare lokaler och hamnade i Osby, vid stambanan och fick därmed kontakt med både norr och söder.

 

Osby ligger i norra Skåne och där har Götamotorer nu funnits sedan 1907.

 

På 20 och 30-talen utvecklades tillverkningen. Motorerna var främst efterfrågade av kunder från Stockholm, Blekinge och de nordiska länderna. De var smidiga och tog liten plats i trånga segelbåtar och snipor.

 

Motorn drivs med oljeblandad bensin, har backslag och dynastarter, är långsmal och lätt att placera. Albin och Penta var de största konkurrenterna så det var svårt för Götamotorer att komma in på västkusten.

 

Sten Carlsson började på verkstaden 1957. Med en avstickare några år på en annan fabrik har han ägnat hela sitt yrkesverksamma liv åt Götamotorer. 1984 tog han över fabriken, då i de nuvarande lokalerna. Då var Götamotorer den enda kvarvarande båtmotorfabriken i landet, vid sidan av gigantiska Volvo Penta. Idag står Götamotorer som ensam tillverkare av bensindrivna inombordsmotorer i Sverige.

 

- Jag tänker hålla på så länge jag orkar, och sedan hoppas jag nån tar över. Men för att jobba här måste man vara passionerad och inte förvänta sig en fet lön...

 

När tekniken utvecklades och dieselmotorer blev populära, påverkade det förstås efterfrågan. Men Sten Carlsson säger att det finns både för- och nackdelar med dieselmotorer:

 

- En dieselmotor ska helst vara igång en längre tid och så är sällan fallet i segelbåtar, som använder motor främst för att gå in och ut ur hamnar.

 

Så därför har Götamotorer fortfarande en kundkrets. Sten Carlsson tillverkar ett tiotal om året och reparerar ett 15-tal.

 

- En Götamotor är en robust motor som kan hålla i 25-30 år om man sköter den väl, säger han.

 

Sten Carlsson reparerar även Solo-motorer. Han har i stort sett alla reservdelar kvar till denna motor, som slutade tillverkas runt 1970.

 

I Sten Carlssons stora verkstad står lagerhyllorna tätt, och han har även samlat på sig en hel del annat som han ställer ut i det insprängda muséet. Det är prylar som har med båtar och sjön att göra, men också tidningar och tidskrifter från början av 1900-talet. Han utför också en viss typ av detektivarbete:

 

- Vi har alla bokföringsböcker kvar, så folk kan ringa hit om de har motorns tillverkningsnummer, så kan jag se när den är tillverkad och till vem den såldes första gången,

 

 

Historia