Är Tjustbanan på väg mot graven?

"Tjustbanan är inte så dålig som KLT gör gällande, men upprustning krävs", menar signaturen "Tågvän", som undrar om Tjustbanan är på väg mot det slutet.

Att det inte skulle bli resandebortfall när bussar ska ersätta tågen, ställer sig insändarskribenen "Tågvän" kritisk till.

Att det inte skulle bli resandebortfall när bussar ska ersätta tågen, ställer sig insändarskribenen "Tågvän" kritisk till.

Foto: Ulrik Alvarsson

Insändare2023-06-22 05:29
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kalmar läns trafik, KLT, tror inte på resandebortfall när bussar ska ersätta tågen. Detta sa Peter Wretlund (S) i Smålandsnytt. Detta ska han ha koll på, lovade han. Noll trovärdighet. I en insändare i VT 12/6, "Regionen förstår tågtrafiken på Tjustbanan", förslag att lägga fyra tågavgångar från/till Västervik respektive Linköping på endast ett fordon kommer från en uppmärksam person som ser andra möjligheter som främjar resenärerna.

Nu när KLT från den 19 juni ska ersätta Tjustbanan mestadels med bussar för att minska sitt underskott, blev min tanke att åka med tåg Västervik-Linköping den 12 juni. Kollade upp att det skulle vara tåg på de avgångar jag hade tänkt mig. Framresan gick som tänkt. Återresan 14.09– inte som planerat. Jag var vid spår 5 i Linköping cirka 13.50 där mitt tåg skulle avgå ifrån. Lokföraren som skulle överta det tåg som kom från Kalmar och köra till Västervik informerade om den akuta inställelsen på grund av motorfel. Nu blev det ersättningsbuss från hållplats D2, som inte är den lättaste att ta sig till för alla.

Vid avgångstiden – ingen buss. Ringer KLT för att få veta mera om läget. Efter 5-10 minuter får jag svaret: "Det vet jag inget om, men jag kopplar dig till en som vet." "Tack." Ny väntetid och svaret blev detsamma: "Men jag kopplar dig vidare, så får du hjälp."

Den kopplingen talade om att jag har nummer ett i kön, jag gav upp efter lång väntan. Får information från tågvärden: "bussen kommer 14.35." NEJ. Ny tid: 14.55 NEJ. 15.10 kommer en tjej i bil från bussbolaget som skulle ersätta tåget. Hon beklagade vår väntan, men nytt hopp gavs: "inom 5 minuter är bussen här ", vilket inte riktigt stämde. Bussen avgick 15.25, jag tog tåget 16.08.

Detta var ett akut problem, som inte är det första eller det sista. Kan tänka mig att krav ställs på ersättningsbussarnas komfort. Att hitta en buss med hög komfort i ett akutläge är inte det enklaste. Kraven i dessa situationer måste förbises. Resenärerna vill komma fram, och borde efter väntan i timmar förvänta sig buss med hög komfort. Östgötatrafiken har bussbolag som kör i linjetrafik som har bussar som skulle kunna användas och kunna tas fram snabbare. KLT måste i alla situationer visa att resenären är i centrum. 

KLT:s beslut att lägga ut mer trafik på vägarna, där är det trångt ändå, är vansinnigt. Tjustbanan är inte så dålig som KLT gör gällande, men upprustning krävs. Utan att väcka oro för de bussolyckor som nyligen varit så finns de i tankarna. Den 7 juni på väg 35 – en buss kör i diket och lägger sig på sidan. En avled. Den 14 juni på väg E20 – en turistbuss med 25 barn och fem vuxna hamnar i diket, lägger sig på sidan. Lyckligtvis ingen allvarligt skadad. Omkomna i vägolyckor januari-april 2023 var 58, som nu i juni blivit 80. En dyster läsning.

Ur kollektivtrafiknämndens protokoll 2023-05-16 ges till trafikdirektören i uppdrag att göra en utredning och konsekvensbeskrivning med punkter om Tjustbanan. Att helt eller delvis ersätta tågtrafiken med busstrafik. Inhyra nya bussar med bord för dator och wifi. Skjuta fram leverans av nya tåg tills vi har besked gällande upprustning av banan. 

Ett orosmoment för Tjustbanan.