Lågt förtroende för politiker och KLT-ledning

Att KLT inte klarar av driften på Tjustbanan efter så många år av problem tyder kanske på att man inte vill ha en lösning, spekulerar skribenten.

Att KLT inte klarar av driften på Tjustbanan efter så många år av problem tyder kanske på att man inte vill ha en lösning, spekulerar skribenten.

Foto: Marie Kerrolf

Insändare2024-01-26 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 18 januari kunde man i VT läsa om inställda turer på Tjustbanan. 

Vem har ägaransvaret för banan? KLT klarar inte av driften efter så många år av problem, tror kanske inte man vill ha en lösning? Har satt ner trafiken till låga tre dubbelturer/dag (tillfälligt som man uttrycker det) mot tidigare åtta dubbelturer. Ändå är det tågbrist på banan?

Det skulle underlätta med verkstad i Kalmar som öppnade för några år sedan, när har det positiva slagit genom? Nu försöker KLT till och med minska antalet beställda nya tåg som ska levereras inom ett par år för Tjustbanan och har frågat ett annat länsbolag i närheten om det kan gå in och ta de som skulle till Tjustbanan. 

Summa summarum gör detta att förtroendet för regionens folkvalda och KLT är det lägsta, var ärliga och gå ut med att viljan inte finns för Västerviks tågförbindelse i framtiden.