Tryckerihistoria Just när svallvågorna lagt sig efter sommarens visfestivalsuccé, kom Calle Åstrand på besök. Han hade fått en idé om att till nästa års festival trycka upp tröjor som de såg ut på 70-talet. Hade jag möjligtvis något sådant original? Jovisst, en silkscreenram med bild och texten ”Visfestival i Västervik”, hittade jag i mina dammiga gömmor.

– Fint, sa Calle, den ska vi låta trycka till festivalen 2016, då fyller den ju 50 år.

Jag insåg att den slitna bilden behövde renoveras och for upp till Gamleby Screentryck. Ett företag som hjälpt mej med tryck på 1970- och 80-talen. När jag klev in i lokalerna med min ram och något slitna rakel skockades de tre tryckarna, som arbetar där idag, kring mej och undrade vad det var för museiföremål jag kom släpandes på.

Den här tryckmetoden kommer ursprungligen från Kina där man sedan århundraden tillbaka har arbetat med att lägga in motiv i ramar med uppspänd sidenväv. Med en rakel drar man så färgen över sidenduken och får en bild av de icke målade ytorna. Man kan också skära ut bilder i en plastfilm som sedan smälts fast i ramen. En tryckteknik som jag roade mej med till både tröjor och affischer på 1970-talet.

Anders Nilsson, som sedan 1992 äger tryckeriet i Gamleby, visade runt i lokalerna med en välutvecklad och imponerande maskinpark. Från att tidigare ha arbetat med utskurna schabloner insmälta i stora ramar, tar man nu också emot bilder och texter digitalt. För tio år sedan installerades den stora tryckpressen som kan göra bilder på upp till flera kvadratmeter.

Här framställer nu Anders och hans två medarbetare Jonas Andersson och Nicklas Jaensson bland annat digitalprintade tygvepor för Åhléns eller reklambilder för Svensk Filmindustri. För H&M:s varuhus i Shanghai och Singapore har Gamleby Screentryck haft i uppdrag att trycka stora mässingsskyltar. Ett mer komplicerat teknikkunnande, då mässingsplåt under vissa omständigheter oxiderar.

– Vi samarbetar också med glasindustrin, berättar Anders. Vi har gjort både bilder till glasväggar i duschkabiner och på balkonger. Det här är en mycket dynamisk bransch, där ständigt nya produkter efterfrågas och som vi hjälper till att utveckla.

Den här grafiska verksamheten har också en egen branschorganisation FESPA, som står för Federation European Screenprinting Association. Den grundades på 60-talet av Michael Casa, en fransman som då var verksam i Stockholm.

Man arbetade först för att utveckla silkscreen-metoden i Europa, men omfattar numera ett femtiotal länder i olika världsdelar.

Anders har varit ordförande i organisationen under tre år och sitter i styrelsen sedan femton år. Han menar att samarbetet i branschen är oerhört gott, att man gärna hjälper kollegor och att kvaliteten på det som ska produceras har högsta prioritet. FESPA stödjer och samarbetar också med skolor i olika experimentsammanhang.

– Visst kan man i den här, numera digitala, branschen beställa ett arbete i Kina. Men jag föredrar att se kunden sitta här på en stol och tillsammans diskutera och planera produkten vi ska leverera. Kvalitet går alltid först, säger Anders.