På en bänk inne på Magasin 9 i Frihamnen sitter den polsk-amerikanska konstnären Olek. Hon har varit uppe hela natten och jobbat men har ändå kommit tillbaka tidigt för att fixa de sista detaljerna på sin virkade karusell.

Idén till karusellen fick jag efter att ha jobbat med tung, politisk konst under lång tid. Efter det ville jag göra något lättare, något som för en tillbaka till barndomen och glädjen, säger Olek.

Hon är en av drygt 60 konstnärer som medverkar i utställningen "Magic City", som tidigare har setts av 250 000 besökare i Tyskland. Hennes färgglada åkattraktion lär bli populär att fotografera och lägga upp i sociala medier. Utställningens kurator, Carlo McCormick, ser inga problem med att vara publikfriande.

Artikelbild

| Olek, en av konstnärerna som ställer ut på street art-utställningen "Magic City" i Magasin 9 i Frihamnen i Stockholm.

Jag jobbar i den traditionella konstvärlden också och det är samma sak där, alla vill ha verk som lämpar sig bra för Instagram, säger han och skrattar.

Skelett och natur

Stockholmsbaserade Vegan Flava arbetar med skelett som symbol "för att kunna skala av alla lager av identitet och komma fram till det som vi har gemensamt".

Hans bidrag till utställningen består av fyra tavlor och två dikter. Målningarna har inslag av mänskliga ben men också av grenar och löv. På så vis vill Vegan Flava kommentera människans motsägelsefulla relation till naturen.

Artikelbild

| Carlo McCormick, kurator för street art-utställningen "Magic City" i Magasin 9 i Stockholm.

De allra flesta skulle nog säga att de älskar att vara ute i skog och mark. Samtidigt förstör vi naturen med vårt sätt att leva.

Digitala innovationer

Artikelbild

| Konstnären Huge färdigställer sitt verk inför invigningen av street art-utställningen "Magic City" i Magasin 9 i Frihamnen i Stockholm.

Vegan Flavas målningar hör till den mer traditionella konst som visas på utställningen. På andra håll syns mer experimentella installationer med flera verk där konstnärerna har laborerat med 3D-illusioner och där besökarna själva kan utforska och bli en del av verken.

Även digitala innovationer spelar en viktig roll för flera av dem som ställer ut på Magasin 9.

Artikelbild

| Detalj av konstnären Oleks virkade karusell på street art-utställningen "Magic City" i Magasin 9 i Frihamnen i Stockholm.

Jag tycker ofta att ny teknik används på ett trist sätt. Det handlar mest om att göra helt poänglösa grejer bara för att det råkar vara möjligt, säger den New York-bördige konstnären Jordan Seiler.

Han står och håller upp en mobil framför en vägg med fyra svartvita fotografier. På fotografierna syns fyra reklamtavlor från olika europeiska storstäder där Seiler har bytt ut reklamen mot affischer med sina egna mönster. Under tavlorna står en liten bänk med telefoner. Genom att hålla telefonens kamera mot tavlorna på väggen byts de svartvita motiven på mobilskärmen ut mot filmklipp i färg som visar när Seiler förändrar reklamtavlornas innehåll.

Min tanke är att augmented reality ska bli ett sätt för publiken att låsa upp och få tillgång till de olagliga handlingar som ligger bakom det här verket.

Lockar med interaktion

Möjligheten för publiken att kunna interagera med konstverken spelar en viktig roll även för Olek, som hoppas att besökarna åker ett par varv i hennes karusell.

En del människor kan känna rädsla och osäkerhet inför konstvärlden. Jag hoppas att vi kan komma runt det genom att bjuda in folk till att själva vara en del av konstverken säger hon.