Det ena vägprojektet, förlängningen av Lunnargatan, befinner sig ännu i upphandlingsfasen. Men det andra, förbifarten, har satt tydliga avtryck i terrängen i form av stora jordhögar och avschaktad mark.
Kanonaden Entreprenad AB har hand om vägbygget. Platschef Andreas Cohen berättar att det på byggplatsen finns tre dumprar, två grävmaskiner, en bandtraktor och en "markgubbe".
En markgubbe, eller anläggare, som personen också kallas, är bland annat med och lägger ner rör och kör med "paddan", den maskin som plattar till marken.
- Markgubben jobbar tillsammans med grävmaskinisten och är hans ögon utanför, säger Andreas Cohen.
Hästhagen, där hela ytlagret nu har schaktats av, klyvs mitt i itu av den nya vägen. Men hästarna kommer även fortsättningsvis att ha kvar en hel del av sin betesmark, eftersom de får en egen undergång under vägen.
Den blivande vägen hamnar fyra meter över nuvarande marknivå. För att komma upp i höjd lägger vägbyggarna först upp schaktmassor och sedan en överbyggnad av krossat material.
För Kanonaden Entreprenad är det här ett bra anläggningsjobb. Eftersom det är en helt ny vägsträckning kan de till största delen jobba utan att ha trafik inpå sig, med de risker som det alltid innebär för personalen.
Det är egentligen bara när den nya vägen ska dockas på befintligt vägnät som trafikanterna berörs. Då kan det under någon period bli nedsatt hastighet förbi arbetsplatsen.
Enligt projektledaren, Casper Rosén, kostar själva vägbygget runt tio miljoner kronor. Men sedan tillkommer arkeologiska kostnader på ungefär fyra miljoner. Utgrävningarna har skett i två etapper.
Casper Rosén säger att det har bott människor i 5 000-6 000 år på platsen, men allt som var värt att spara är borttaget från byggplatsen nu. Länsmuseet i Kalmar håller som bäst på och skriver på slutrapporten.
För ridskolan innebär det nya vägbygget att all genomfartstrafik försvinner från stallområdet. Den nuvarande vägen blir cykelbana.
Förbifarten sträcker sig genom beteshagen och bort till cementfabriken, där befintlig väg ut mot Gertrudsvik rustas upp ett stycke.
Ovanför den branta lilla backen, från ridskolan sett, kommer sedan den förlängda Lunnargatan att nå Målserumsvägen. Skogen har tagits ner där den nya vägen ska gå.
Någon ytterligare förbättring av vägen ut till Gertrudsvik är inte aktuell i dagsläget.