Regionförbundet tar parti för Oskarshamn

Det extrainsatta mötet i Regionstyrelsen blev ingen framgång för Västervik. Styrelsen beslut blev att ställa sig bakom fortsatt Gotlandstrafik från Oskarshamn. Däremot öppnar man dörren öppen för sommartrafik från Västervik.

Gotlandstrafiken2013-03-12 19:29

Fem Västervikspolitiker fanns på plats när Regionstyrelsen sammanträdde i Kalmar på tisdagen. Det blev aldrig någon votering. Däremot markerade tre av politikerna, Tomas Kronståhl (S), Conny Tyrberg (C) och Bo Andersson (M) sitt missnöje genom att inte delta i beslutet.

De två andra politikerna, Akko Karlsson (MP) och Björn Holgersson (FP) deltog visserligen i beslutet, men gjorde gemensam sak med de övriga politikerna i en protokollsanteckning där de sade att man helst sett att Regionförbundet inte tagit ställning i frågan. Utan helt överlåtit åt Trafikverket att fatta beslut om vilken hamn som är bäst.

– Regionförbundet har ju egentligen inte fått frågan, säger Tomas Kronståhl.

Att Regionförbundet ändå gav sig in kom av att Hultsfreds kommun uppmanade till ett ställningstagande för Oskarshamn.

Hur stor betydelse för Västerviks chanser att få Gotlandstrafik har Regionförbundets ställningstagande?

– Egentligen borde det inte ha så stor betydelse med tanke på att Regionförbundet inte var tillfrågat inför Trafikverkets beslut, men beslutet är väl ett sätt att markera stöd för Oskarshamn, säger Tomas Kronståhl.

Redan för några veckor sedan lutade det åt att Regionförbundet skulle ta ställning till för Oskarshamns hamn. Anledningen är att Oskarshamn på dispens har tagits med i Ten-T, ett europeiskt transportnätverk beslutat av EU-kommissionen.

Det finns en målsättning att försöka stärka Oskarshamns ställning i nätverket. En orsak till att Oskarshamns hamn blivit utpekat av EU-kommissionen är Gotlandstrafiken.

Regionförbundets ordförande Lars Blomberg (M), själv Oskarshamnsbo, säger att det inte är självklart att Västerviks hamn skulle få samma ställning om man tog över Gotlandstrafiken. Därför tycker han att det är viktigt att länett värnar om Oskarshamns position.

Ger medlemskapet i Ten-T särskilda EU-bidrag till infrastrukturen?

– Inte med automatik. Däremot kan man säkert säga att förlorar länet medlemskapet kommer vi inte att få vara med i fördelningen av bidrag, säger regionförbundets ordförande Lars Blomberg.

På en punkt är Blomberg och Kronståhl eniga. När VT ställer frågan om länet borde enas kring en enda hamn för att stå sig i konkurrens med storhamnar som Norrköping och de i Blekinge så svarar de nej.

– Vi borde framhålla att vi har ett kluster av hamnar. Var och en med sina fördelar, säger Tomas Kronståhl.

– Jag skulle gärna se ett större samarbete mellan hamnarna, men det är lättare sagt än gjort, bland annat på grund av ägandet. En del hamnar är privatägda, andra kommunägda, säger Lars Blomberg.

Västervik blev ändå inte helt lottlöst. Regionförbundet säger att om det dyker upp kommersiella intressen som vill driva sommartrafik mellan Västervik och Gotland så kan man tänka sig att stödja den trafiken.

Detta har hänt

Sedan 80-talet har Oskarshamn varit ensam hamn i södra Sverige att bedriva färjetrafik till Gotland. Inför upphandlingen av ny trafik från och med 2017 har Trafikverket meddelat att Västervik skulle kunna vara ett alternativ. Beslutet välkomnades av Västerviks kommun.

I mars/april ska ett upphandlingsunderlag komma från Trafikverket. Fram tills dess har både Västervik och Oskarshamn gjort sitt för att framhålla fördelarna med sina hamnar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om