Västerviksföretag hotas av vite på 100 000 kronor

Telefonförsäljningsföretaget Svensk Premierådgivning på Baumansgatan i Västervik hotas nu med vite på 100 000 kronor om man inte genast till Konsumentombudsmannen, KO, lämnar ut sex bandinspelningar från telefonförsäljaresamtal.

Västervik2009-08-17 18:58
Konsumentverket/KO har i beslut den 1 juli 2009 uppmanat Svensk Premierådgivning att senast den 30 juli inkomma med ovannämnda bandinspelningar. Företaget har dock underlåtit att, inom angiven tid, svara på Konsumentombudsmannens uppmaning. Därför har Konsumentombudsmannen nu till företaget skickat ett föreläggande som är förenat med ett vite på 100 000 kronor. Konsumentombudsmannen, KO, vill lyssna igenom de sex inspelningarna sedan de sex personerna som blivit uppringda hävdar att de inte alls beställt några tjänster av företaget. - Inga bandsinspelningar fanns registrerade i vårt diarium så sent som måndagen den 17 augusti, säger Malin Fors på Konsumentverket. Hon berättar att Konsumentverket fått ta emot ett 20-tal anmälningar mot Svensk Premierådgivning i Västervik. Konsumentverket har även fått in ett 30-tal anmälningar mot företaget PSW Trading AB, eller borsta.se som det också heter. Detta företag säljer tandborstar på telefon. Bakom Svensk Premierådgivning och PSW Trading AB står samme person, 24-årige Andreas Karlsson. Konsumentverket/KO anser att Svensk Premierådgivning i Västervik ägnar sig åt så kallad negativ avtalsbindning och misstänker att det kan handla om vilseledande och otillbörlig marknadsföring. Svensk Premierådgivnings affärsidé är att via telefon erbjuda rådgivning kring placering av pensionspengar i PPM-systemet. Många upprörda personer har anmält företaget sedan de ansett sig ha blivit lurade då de plötsligt fått "orderbekräftelse" samt faktura hemskickat trots att de inte anser sig ha beställt något alls. Svensk Premierådgivning förnekar att man skulle skicka ut fakturor till kunder som ej beställt tjänsten. I stället har företaget tidigare hävdat att man med hjälp av bandinspelningar kan intyga att kunder faktiskt beställt tjänsten. Det är dessa bandinspelningar företaget nu, av någon anledning, ändå vägrar lämna ut till Konsumentombudsmannen. VT har under måndagen förgäves sökt företrädare för Svensk Premierådgivning i Västervik. Ingen svarar dock på företagets telefon.

Kjell-Arne Karlsson
kjell-arne.karlsson@vt.se
0490-666 19

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om