Företagare får vänta på pengar

Rosalie Wallin har tvingats vänta på sin ersättning från skattemyndigheten längre än utlovat. Vi frågade skattekontoret om även du ska behöva vänta på dina stålar.

Cajsa Toresten på skattekontoret i Västervik har en del att göra. Det kommer in över tusen blanketter angående begäran om utbetalning för ROT-arbete varje dag. Men alla är inte rätt ifyllda och då får företagarna vänta på sina pengar.

Cajsa Toresten på skattekontoret i Västervik har en del att göra. Det kommer in över tusen blanketter angående begäran om utbetalning för ROT-arbete varje dag. Men alla är inte rätt ifyllda och då får företagarna vänta på sina pengar.

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2009-08-18 11:10
- Jag skickade in begäran om utbetalning för ROT-arbete 31 juli och 4 augusti och har ännu inte fått några pengar. Och när jag frågade varför jag inte fått något inom de tio dagar som utlovats, så var handläggarna som stora frågetecken. De visste inget. De visste inte ens om det var diariefört, säger Rosalie Wallin.Hon ligger ute med 52 000 kronor för ett jobb hennes byggfirma har gjort för en kund. Får inte hon pengarna snart lär kunden få lida för det.- Om jag inte får mina pengar för ROT-arbetet av staten så måste jag kräva kunden på detta. Jag vet flera som inte fått sina pengar i tid och jag säger bara vänta bara tills ännu flera lämnar in sina blanketter. Det kommer få väntas, muttrar Wallin.Och vad gör handläggarna på skattekontoret i Västervik åt detta?
- Vi har jättemycket att göra. Det är helt otroligt mycket ansökningar som kommer in och skattemyndigheten har 15000-20000 samtal om dagen, säger Cajsa Toresten.Är ni underbemannade alltså?
- Mer folk är ju helt okej, men vi får känna av läget här och nu och se. Vi räknar med att klara oss med den här personalstyrkan med elva fast anställda och sju tillfälligt anställda. Men vi kan säkerligen behöva mer folk framöver om det fortsätter så här."Roten till det onda" ligger alltså inte i att ni har för få handläggare? Varför får folk vänta då?
- Det hela handlar om att fylla i ansökningarna korrekt. Är de korrekt ifyllda, så ska utföraren få sina pengar inom tio dagar som utlovat. Men är det inte rätt ifyllt så har vi ingen speciell tid som pengarna måste utbetalas på. Och det har varit många som inte varit ifyllda på rätt sätt.Så vad är det vanligaste felet som utförarna gör?
- Det vanligaste felet är att de fyller i att betalningsdagen inte har varit. Viktigt är också att arbetet måste vara utfört och kunden måste ha betalat. Att det fylls i fel personnummer på kunden är också vanligt. Men stämmer allt så ska man få pengarna inom tio dagar. Så det är inget fel i systemet som gör att några får vänta på sina utbetalningar.Kan ni vara självkritiska när det gäller utformandet av ansökningsblanketterna?
- Visst. Men när det gäller blanketten så är allt som ska vara med enligt lag med. Och vi har försökt att hålla informationen kort, men informativ. Vi trodde att vi uttryckt oss tydligt i text på hemsidan, men nu förtydligar vi texterna på hemsidan med bilder också, säger Toresten.
Så funkar det
ROT står för reparation, om- och tillbyggnad. Avdraget innebär att man får en skattereduktion motsvarande halva arbetskostnaden förutsatt att denna inte kostar mer än 50 000 kronor. Blanketten för att ansöka om ROT-avdrag finns tillgänglig från och med 1 juli. Ansökan om ROT-avdrag görs efter varje avslutat arbete. Skatteverket ska betala ut pengarna för skattereduktionen tio dagar efter att ansökan kommit in. Den som utför arbetet måste ha F-skatt. Beställaren ska kunna få intyg att visa företagaren som visar de aktuella ROT-avdragen. I framtiden ska även företagaren kunna se kundens intyg via internet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om