Bron över Botorpsström är på plats

Bron Den drygt 300 ton tunga stålpjäsen över Botorpsström är på plats. Nu ska man trycka in 67 ton armeringsjärn och 270 kubikmeter betong. I oktober kan man ta sig en premiärtur över den nya bron.

- Känns härligt att se resultatet, säger Mats Åberg, projektledare för Trafikverkets räkning.

- Känns härligt att se resultatet, säger Mats Åberg, projektledare för Trafikverkets räkning.

Foto: Sara Winsnes

Västervik2010-07-08 17:46
När VT besöker brobygget i Botorpsström möts vi av ett gäng glada gubbar. De har i dagarna börjat med det tålamodskrävande arbetet att pilla dit den enorma stålpjäsen över strömmen. Genom en stadig domkraft skjuter de på bron från ena sidan där den också hålls nertryckt av vikter på flera tusen ton. - Utan vikterna hamnar fronten av bron i vattnet. Vi är tvungna att göra på det här sättet eftersom vi inte kunnat använda oss av bropelare som går ner i vattnet, det är elva meter djupt här, säger trafikverkets projektledare Mats Åberg. Byggarbetaren Mikael Gustavsson sitter vid ena broänden och styr själva höjningen och sänkningen av bron. Vid hans sida står ytterligare några arbetare som håller koll på domkraften. För att få bron att åka framåt så smidigt som möjligt används såpa. Vi tar en promenad över den gamla bron som går jämsides med den nya stålpjäsen. Mats Åberg, projektledaren, berättar:- Hela stålpjäsen skjuts över tills vi når brofästet på andra sidan, där hissar vi ner bron så att den passar i fästena. Sedan är det dags att lägga betong och göra vägar till och från bron. Det kommer bli mycket bättre sikt på vägen nu, innan var ju kröken rätt så olycksdrabbad här. Mats Åberg är nöjd. Det här är det bästa med jobbet, menar han. Att se hela projekteringen växa till liv. Från broskiss till färdig bro.- Det känns skitkul nu när allt börjar hamna på rätt plats, under resans gång har vi stött på en del problem men vi håller tidsplanen. Känns riktigt bra faktiskt. Det Åberg syftar på är bland annat den långa och hårda vintern som rörde till planeringen samt att man upptäckte höga halter av uran i berggrunden och hela bygget fick stoppas. Så hur lyckas man då hålla tidsplanen? Jo, byggarbetarna och projektledaren hoppar över semestern. - Jo, semestern hoppar vi över i år, en tidsplan är en tidsplan. Har vi tur får vi ledigt när alltsammans står klart, det får vi se då, säger Mats Åberg.I oktober ska bron vara redo för trafik. Det sista blir att täcka bron med rostfri färg. Fem lager för att vara exakt. Därefter är bron förhållandevis underhållsfri. Den står sig själv har man beräknat, i 80 år minst.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om