- Just nu pågår en nostalgivåg. Vi sneglar på äldre produkter och tilltalas av det kvalitetstänkande som fanns när de skapades, säger Anna Öhr, projektledare för Vintage- och Retromässan.
- Många unga har en stark association till de här tingen och symbolerna, inte bara de som var med när det begav sig. Det handlar om en längtan till det trygga folkhemmet.
Slogans som Atomkraft? Nej tack, Rör inte min kompis, Spola kröken och A Non Smoking Generation är exempel på symboler som är heta just nu.
I somras gjorde klädkedjan Weekday t-shirts och linnen med den klassiska antirök-logotypen, tröjor som slagit stort.
Stefan Nilsson, analytiker på Trendgruppen, anser att trenden förvisso speglar en nostalgisk flirt men också äkta uppskattning av gamla tider och dess klokskap.
- De här begreppen är värdeladdade och de tilltalar 80- och 90-talisterna som är de mest konservativa generationerna vi sett på länge, säger han.
- De tror på evig kärlek och vill bilda familj tidigt och gå med barnen i Skogsmulle-skogen.
Nilsson beskriver de värdekonservativa som en slags motrörelse till Sex and the city-generationen som överkonsumerat och förbrukat sina resurser och nu ligger och flämtar. På sätt och vis omfamnar de en lillgammal livsstil, de fyller köket med surdegar och biodynamiska produkter från Saltå kvarn och köper gärna majblommor trots sin ringa ålder.
Men det finns också en annan tolkning av nostalgisymbolerna, nämligen den ironiska. Då används de på ett tvärtom-sätt; antirök-tröjan blir ett måste för rökaren och den som festar värst i baren bär Spola kröken.
Ironi eller inte - svenska nostalgisymboler syns i världen nu. En av dem är Fjällrävens klassiska ryggsäck Kånken som dottern i it-regissören Sofia Coppolas senaste film Somewhere, bär omkring på. Det trendiga mini-varuhuset Opening Ceremony i New York säljer också Fjällräven och presenterade tidigare i år en specialkollektion med ryggsäckar i starka 70-talsfärger.
Samtidigt stoltserar den haussade prylbutiken Kiosk i samma stad med Ahlgrens bilar, Solstickans tändstickor och Sigvard Bernadottes klassiska vägg-konservöppnare i hårdplast och metall. Och Colette, mini-varuhuset i Paris som världens modemänniskor vallfärdar till, har i många år sålt Arméns hudsalva.