"De nyanlända har räddat Tjustbanan"

När infrastrukturministern besökte Västervik hamnade hon lite i skuggan av flera viktiga besked för länets tågtrafik. Bland annat presenterades en rejäl resandeökning – som till stor del är de nyanländas förtjänst.

Ministerbesök. Tomas Kronståhl i förgrunden medverkade på presskonferensen, liksom partikamraterna Anna Johansson (infrastrukturminister) och Ulf Nilsson. Det var Anna Johanssons första officiella besök i Västervik.

Ministerbesök. Tomas Kronståhl i förgrunden medverkade på presskonferensen, liksom partikamraterna Anna Johansson (infrastrukturminister) och Ulf Nilsson. Det var Anna Johanssons första officiella besök i Västervik.

Foto: Karin Hertz

Ministerbesök2015-11-11 16:13

Det var infrastrukturminister Anna Johanssons (S) första besök i Västervik, och hon kom i sällskap av bland andra partikamraten Ulf Nilsson, ordförande i länets trafiknämnd. Han kunde under eftermiddagens presskonferens lämna ett välkommet besked om Tjustbanan och Stångådalsbanan.

– Under dagen har vi haft ett samtal med Lennart Andersson, chef på Trafikverket, och talat om deras tidigare utlovade investering på 100 miljoner. I dag har Trafikverket uttalat en ambition om att investera de 60 miljoner som återstår under 2016, säger Ulf Nilsson.

Tidigare har det varit osäkert om Trafikverket skulle fullfölja sitt åtagande – och tidvis har det diskuterats om Tjustbanan och Stångådalsbanan över huvud taget har en framtid. Nu verkar den diskussionen ha lagts på is.

– Vi hade en situation där Tjustbanan var i farozonen, men nu diskuterar vi inte nedläggningen längre, utan hur vi kan utveckla banan. Trafikverket bad om ursäkt för att man inte har fullföljt sitt avtal ännu, säger Tomas Kronståhl (S), kommunalråd i Västervik.

Ulf Nilsson kunde också berätta om en stor resandeökning i hela länet. När det gäller resor över länsgränserna har resandet ökat med nära 13 procent, och på vissa sträckor i länet – däribland mellan Högsby och Hultsfred – har resandet ökat med hela 60 procent. Till stor del är det de nyanlända som står för ökningen. De nyanlända får busskort bekostade av Migrationsverket.

– Ska man hårddra det så kan man säga att antalet nyanlända har räddat både Tjustbanan och Stångådalsbanan. När vi släpper resandesiffror som visar på sådana här ökningar så kan man inte lägga ner linjer, säger Ulf Nilsson.

Under infrastrukturministerns besök i Västervik passade de lokala politikerna på att trycka på vikten av satsningar på vägar och järnvägar i länet. Anna Johansson, som rest runt i Sverige för att lyssna på vilka behov som finns, konstaterar att hon möter ungefär samma önskelistor överallt. Alla vill ha mer och bättre infrastruktur.

– Alla upplever sig förfördelade. Men jag ser det som ett tecken på att det finns utvecklingskraft i regionerna.

Anna Johansson gav inga specifika besked om vad hon vill prioritera i kommande budgetar, men medger att det finns stora behov av upprustningar.

– Vi behöver öka ambitionsnivån. Samtidigt står vi i en besvärlig situation där vi behöver bygga nya bostäder och förstärka skolan. Det är ett ansträngt läge.

Tjust- och Stångådalsbanan

Stångådalsbanan och Tjustbanan är två banor som är ganska lika och därför av Trafikverket betraktas som ett stråk. Banorna har en lägre standard och är inte elektriferade och har heller inga dubbelspår.

Stångådalsbanan sträcker sig från Linköping till Kalmar. Vid Bjärka-Säby delar sig banan och Tjustbanan kallas delen som fortsätter mot Västervik.

Under året har banornas framtid varit på tapeten, då Trafikverket presenterat en rapport som bland annat innehöll ett förslag där banorna lades ner helt och ersattes av busstrafik. Det har också funnits lokala politiker som lyft fram en upprustning av väg 35 som ett alternativ till att satsa på Tjustbanan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om