"En jämn blodsockerhalt gör dig både piggare och friskare"

- Att äta sötsaker skapar på kort sikt ett välbefinnande. Men samtidigt innebär en ständigt förhöjd blodsockerhalt en klart ökad risk för en rad livsförkortande sjukdomar.
- Blodsocker är livsviktigt för kroppen. Men en ständigt förhöjd blodsockernivå i blodet är å andra sidan livsfarligt. Det sade Fredrik Paulún, välkänd expert på den så kallade GI-metoden, när han på måndagen föreläste i Västervik inför ett par hundra personer i gymnasiets aula. Foto: ANDERS LILJEGREN
Laddar...
Det sa Fredrik Paulún, expert på den så kallade GI-metoden, då han på måndagen föreläste i Västervik inför ett par hundra personer i gymnasiets aula.
- Blodsocker är livsviktigt för kroppen, för musklerna givetvis men framför allt för hjärnan som ensam förbrukar 120 gram socker per dag. Det motsvarar 6-7 bananer.

- Hjärnan vill dock, precis som bilmotorn, har en jämn bränsletillförsel för att gå allra bäst. Bränslet ska inte vräkas på ibland för att i nästa stund strypas nästan helt, säger Fredrik Paulún.
GI-metoden är egentligen ingen bantningsmetod. Att man går ned i vikt och dessutom får ut betydligt mer av sin fysträning är något som följer med på köpet när man förbättrar sin hälsa genom GI-metoden.
- GI-metoden hjälper dig att finna kroppens balans.

GI-metoden bygger på det glykemiska indexet (GI), ett mätvärde som ursprungligen togs fram som hjälp till diabetiker.
GI är helt enkelt ett mått på hur snabbt ett kolhydratrikt livsmedel bryts ner och tas upp av blodet.
Ju snabbare nedbrytning - och höjning av blodsockret - desto högre GI-värde får livsmedlet eller maträtten. Livsmedel som saknar kolhydrater, som kött, fisk och skaldjur har inga GI-värden alls.
- Det som händer när kolhydratrik (söt föda) föda bryts ned alltför snabbt är att kroppen blixtsnabbt vräker ut mängder av hormonet insulin för att sänka blodsockerhalten, säger Fredrik Paulún.

Äter man däremot livsmedel med låga och medelhöga GI-värden, som bryts ned långsamt, hålls blodsockernivån på en jämn och balanserad nivå. Då blir man ständigt pigg och alert och man får både fysisk och psykisk uthållighet.
- Det är lika illa om blodsockerhalten bli för låg. Då tappar vi koncentrationen och kraften, vi blir trötta och irriterade och fattar ofta felaktiga beslut.
- En jämn blodsockernivå, utan kraftiga pendlingar, leder även till att suget efter drogen godis och andra sötsaker försvinner.
En jämn blodsockernivå gör också att fettinlagringen blir mindre och fettförbränningen effektivare. Kroppen stressas inte heller av kraftiga insulinpåslag, vilket gör att risken för att få åldersdiabetes och hjärt- och kärlsjukdomar minskar.

- GI-metoden är mycket användbar för alla som vill må bra.
- För dem som har diabetes, hjärt-/kärlsjukdomar eller övervikt är den mycket effektiv, betonar Fredrik Paulún som är utbildad näringsfysiolog med akademisk bakgrund. Han har gett ut ett 20-tal böcker om GI-metoden.
- Jag skrev min första artikel om 1992 och metoden förekom första gången i vetenskaplig litteratur redan i slutet av 1970-talet. Men det är först nu som folk börjat inse hur viktigt det är att äta rätt.
- GI-metoden är definitivt ingen fluga utan har med säkerhet kommit för att stanna, fastslår GI-gurun Paulún.

Frukosten är en synnerligen viktig måltid. När man vaknar på morgonen är kroppens blodsockerhalt nära minigränsen för det tillåtna. Endast en mindre reservdepå finns då kvar, lagrad i levern.
- På frukostbordet bör alltså finnas med flera kolhydratrika livsmedel som bryts ned långsamt. Till exempel fullkornsbröd.
Insulin är ett hormon som sänker blodsockerhalten i blodet och bygger upp musklerna. Men det för också in fett i fettcellerna och förhindrar fettförbränningen.

En normalkost bör bestå av cirka 15 procent proteiner, 55 procent kolhydrater samt 30 procent fett. Omättat fett är bäst, det finns främst i fisk, skaldjur och vegetabilier.
Livsmedel med högt GI-värde - som alltså bör undvikas - är olika sockerarter, vitt bröd, ananas, saft, potatismos, vattenmelon, pommes frites, våfflor, cornflakes, glutenfritt bröd samt stekt och bakad potatis.
Fettsnåla livsmedel med lågt GI-värde, som man kan äta mycket av, kan vara svamp, lättyoghurt, bönor och linser, vissa pastasorter, parboiled ris, en hel del frukter, mjölk, vete, grönsaker, vissa frukostflingor som All Bran Plus.

Lägg dessutom till lite av livsmedlen med mellanhögt GI-värde. Exempelvis mörkt kompakt bröd, majskorn, vissa pastasorter, hel kokt potatis, jasmin- och råris, bananer, ärtsoppa, okokta havregryn och apelsinjuice.
- Fast man behöver inte alltid leva slaviskt efter GI-reglerna. Ibland ska man unna sig en kanelbulle eller ett wienerbröd, säger Fredrik Paulún som erkänner att han själv i bland kan känna ett starkt sug efter dubbla bratwurst på en mosbricka när han passerar en Sibylla-kiosk.

 

Läsvärt på vt.se

FRÅGAN

Skänker du pengar till tiggare?

Ja, ofta.
Ja, ibland.
Det har hänt.
Nej, aldrig.

TT:s valkompass


Tipsa VT

Senaste inlägget

Inlägg av Anna Ståhlberg
Beslut om nyemission till Gotlandsbåten dröjer

Dagens förstasida

Läsarnas bilder juLi
Läsarnas bilder juli 2014. Foto: Åke Varnås


BILDSPEL PÅ VT.SE
Bildspel från Visfestivalen 2014


valkommen till varlden
Boka en kostnadsfri annons!

Varje lördag publicerar vi bild och text på nyfödda i VT och dygnet runt på vt.se.
Du kan själv dygnet runt boka din egen annons och ladda upp din favoritbild - helt kostnadsfritt.

Vill ni vara med, boka din annons här!

Hjälp med barnfotografering?
Boka enkelt en tid hos Walters Foto, telefon 0490 - 174 50.
Pris endast 99 kronor. 

Sök aktuella bebisbilder här!

Bebisbilder t om vecka 11 2012 - klicka här!  
  familjebokning


Webbkamera i Västervik
webbkameror

VT i mobilen - mobil.vt.se
..




Charter
LMS
Hotel