Varje sommarsäsong växer Loftahammar nästan explosionsartat. Året runt bor cirka 800 personer i socknen, varav cirka 500 i samhället. Under sommaren flyttar flera tusen personer till sina sommarboenden i området kring orten och öarna.

Det ökar belastningen på mobilt internet, vilket påverkar uppkopplingarna. Fler och fler ansluter sig till optisk fiber men många förlitar sig alltjämt på mobilt bredband.

Främst verkar det vara Telias kunder som påverkas under en lång period, från midsommar fram till september. Ibland går det inte att surfa alls, säger flera vi pratat med. Det beror bland annat på att Telia har flest kunder, och att det således är fler som använder deras tjänst.

Artikelbild

| Joakim Jansson är en av dem som är kritiska till att inget hänt. Problemen har funnits i många år. - Det blev värre efter att kopparnätet lades ner, säger han.

Det är just Teliakunder som hört av sig till oss i den här frågan men även de som har andra leverantörer drabbas, det vittnar ett par av de vi talat med om.

Joakim Jansson bor i Loftahammar och är bland annat engagerad i Loftahammars Golfklubb. Han säger att problemen är stora. Senast för ett par år sedan var han och flera andra i kontakt med Telia för att få till stånd en lösning.

– Då gjorde vi en kraftsamling igen. För varje år är det samma visa, både för de som bor här permanent och för våra sommargäster. Att surfa och att kunna arbeta på distans fungerar inte.

– Många sommarboende och bofasta arbetar delar av sommarperioden. Om de arbetar mot lite tyngre program så fungerar det inte.

Golfklubben har fortfarande ADSL, alltså internet via telefonlinjen. Många söker sig till klubben för att jobba, eftersom deras mobila internet inte fungerar.

– Man kan höra en enorm frustration bland dem. Problemen har blivit större de senaste åren eftersom Telia lagt ner kopparnätet och fler måste surfa mobilt nu.

I sin kontakt med Telia har man inte haft någon framgång.

– De säger att de tagit till sig av våra synpunkter men sedan händer ingenting.

En förändring kan vara på gång. Johanna Hansson är presskommunikatör på Telia. Hon säger att Telia länge varit medvetna om problemen i Loftahammar med omnejd. Hon säger att man därför varje sommar "skruvar upp" internettrafiken.

– Det handlar om att utöka frekvensbanden. Det är något vi gör varje år under sommaren i området för att försöka göra det så bra som möjligt.

Hon säger också att man under lång tid arbetat med att förtäta nätet i området.

– Vi jobbar för fullt för att få upp fler master. Men det tar tyvärr tid. Vi måste ha markägarens tillstånd och vi måste ha bygglov för masterna.

– Vi gör allt vi kan i den här frågan. Vi vet om situationen och vi beklagar verkligen att det ser ut som det gör i dagsläget.

Våra mer precisa frågor får vi inget svar på. Vi får heller inte tala med någon ansvarig utan hänvisas till pressavdelningen.

Hur länge man arbetat med förtätningen, var man vill förlägga de nya masterna eller när man kan förvänta sig en förbättring i Loftahammar är frågor som fortfarande är obesvarade. I ett mejlsvar skriver Telia att man inte kan gå in på frågorna i detalj.

Vi undersöker saken vidare genom Miljö- och byggnadsförvaltningen och begär ut uppgifter om hur många bygglov Telia sökt för master i området. De senaste fem åren har Telia sökt tre bygglov i Loftahammar med omnejd. Ett beviljades 2017 och de två andra beviljades för ett par veckor sedan vid ett nämndsammanträde. En bättring kan med andra ord vara på gång. Frågan om när kvarstår.