En av dem som jobbar med den omfattande upprustningen är Sofia Sabroe von Spreckelsen, en 20-årig student från Köpenhamn i Danmark.

Hon går en femårig utbildning inom båt- och skeppsbyggeri på en varvsskola i Danmark.

Att renovera gamla träfartyg är något som intresserar henne mycket.

Artikelbild

| På däck. Sofia ska strax klättra ner i det gamla lastrummet och jobba vidare med renoveringen.

Så fick hon tips om den restaurering av just ett gammalt träfartyg som pågår på Träskeppsvarvet vid Casimirsborg utanför Gamleby.

– Jag köpte en biljett till Gamleby så fort jag kunde, säger hon entusiastiskt.

Nu har hon varit på varvet i en månad och ger redan ett intryck av att vara ganska självgående i arbetet med den 103-åriga skonaren, inköpt av makarna Egil och Kerstin Bergström 1968.

På gymnasiet hemma i Danmark gick Sofia en utbildning motsvarande vårt naturvetenskapliga program, men det var inte den vägen hon ville fortsätta på. Hennes bror, som bygger hus, tipsade henne om den här utbildningen.

Artikelbild

| Ombord. Sofia Sabroe von Spreckelsen jobbar med renoveringen av Linnéa.

– Jag älskar havet och att segla, och har alltid haft en förkärlek för trä och att göra något med händerna, säger hon.

Hennes pågående praktik på Träskeppsvarvet sträcker sig fram till juni.

Artikelbild

| Fikadags. Sofia Sabroe von Spreckelsen och Egil Bergström tar en paus i arbetet.

– Sedan ska jag ut och segla i ett halvår och kommer tillbaks hit i tre månader i december–mars, under den goa vintern med all snön, säger hon glatt.

Det är mycket praktik på utbildningen, vilket hon tycker är bra:

Artikelbild

| Tungt jobb. Man måste vara både stark och händig för att renovera ett gammalt träskepp. Här lyfter Sofia ett hundrakilos ekspant till rätt läge.

– Man kommer ut i det verkliga arbetslivet. Man ser mycket, och lär mycket.

Hon tycker att det känns meningsfullt att jobba med ett sådant här projekt. Det är inspirerande med den historiska aspekten av renoveringen, och hon ser fram emot målet: att få Linnéa i sjön igen. Det är det som driver henne:

Artikelbild

| I köket. Egil Bergström ombord på Linnéa, som han och hustrun Kerstin ägt sedan 1968.

– Att skapa något med sina händer, och se att det man gör är en del av ett större perspektiv.

Egil Bergström, som har lagt ner ett oräkneligt antal timmar på renoveringen, har tidigare förklarat att han ser det som ett ansvar att föra det historiska arvet vidare till kommande generationer.

Artikelbild

| Hyvlar. Håkan Karlsson hyvlar på ett ekspant till upprustningen av Linnéa.

Han vill att de här skeppen ska finnas kvar i verkligheten, inte bara i form av bilder och skisser på något museum. Men ska skeppen finnas kvar, måste även kunskapen om hur de underhålls, finnas kvar.

Att renovera en sådan här jättebåt som Linnéa är både dyrt och tålamodskrävande. Sparbanksstiftelsen Tjustbygden har bidragit med 500 000 kronor.

Ytterligare 200 000 kronor kommer från Riksantikvarieämbetet och Sjöhistoriska museet.

Paret Bergström äger även skonaren Vega, som fyller 109 år i år. Vega och Linnéa är de äldsta av de stora träskeppen i Sverige, bland dem som byggts som rena segelskepp, utan hjälpmotor.