Genom att ringa upp kunder och utge sig för att komma från Nordea lyckas bedragarna få personer att signera något med mobilt bank-id. Därmed loggas bedragaren in i stället och får åtkomst till kontot.

I Nordeas mobilapp förekommer nu en varning när man loggar in:

"Får du ett samtal från någon som utger sig ringa från Nordea, be att få ringa upp Nordea själv för att kontrollera om personen i fråga verkligen jobbar på Nordea."

I fredags var det tillräckligt många fall för att vi skulle gå ut och varna våra kunder, säger Janina Pfalzer, pressekreterare på Nordea, och menar att fler banker har drabbats.

I flera fall har personer blivit av med pengar.

Vi vill uppmärksamma våra kunder på att det förekommer, och för att det är så jobbigt för den som drabbas, säger Pfalzer.

Kunder som råkar illa ut har nämligen ingen rätt till ersättning – eftersom man själv släpper in tjuven.

Enligt polisen är det förhållandevis vanligt att folk går på bluffen eftersom den som blir uppringd inte har någon anledning att misstro personen i andra änden.

Telefonsamtal har i stort sett ersatt bluffmejlen där bedragaren uppgav sig vara från polisen eller banken, säger polisen Jan Olsson, chef på Nationellt bedrägericentrum, till Expressen.

Janina Pfalzer betonar att man rent generellt aldrig ska logga in någon annan med mobilt bank-id.

Det är en personlig handling, säger hon.