Det svenska musikundret Spotify har inte någon gång sedan starten 2008 redovisat någon vinst.

Trots den förlusttyngda affären har bolagets notering på New York-börsen väckt stort intresse världen över.

Större risk

Genom att göra en så kallad direktnotering av strömningstjänsten väljer Spotifys ägare bort möjligheten att ta in nya pengar.

Vidare innebär det att aktien initialt inte har något pris. Det avgörs i stället av hur många av bolagets befintliga ägare som väljer att sälja, väl uppe för handel. Att placera i den typen av värdepapper medför en ökad risk.

Mycket tyder på stora svängningar för aktiekursen under den första handelsdagen, säger Johanna Kull.

Ett it-bolag som åkt berg- och dalbana efter introduktionen på New York-börsen är det sociala medie-bolaget Snapchat. Bolagets aktie steg med över 40 procent under första dagen men föll snabbt tillbaka.

I dagsläget, drygt ett år efter noteringen har Snapchats aktie tappat 32 procent i värde.

Populär bland svenskar

Men även om riskerna är stora har musiktjänstens aktie goda förutsättningar att bli en svensk favorit.

Spotify är spännande, omtalat och är en tjänst som många använder sig av. Därför har de möjligheten att segla upp som den populäraste utländska aktien bland svenska privatsparare, säger Johanna Kull.

Men någon ny folkaktie, likt H&M eller Ericsson lär Spotify inte bli, enligt Kull.

Stockholmsbörsen är det investeringsuniversum som de flesta svenska privatsparare känner till. Och där är inte Spotify ett alternativ.