År av smuts är bortputsat och motorn utbytt. Den djupblå karossen och fälgarna skiner.

Jag har återställt den till ett närmast perfekt skick och den kommer att vara exakt som den var när den lämnade fabriken, säger Milos Bojanic stolt.

Den 67-årige serbiske folksångaren och bilentusiasten har lagt tre år på att leta upp reservdelar till den klassiska lyxbilen, en Packard från 1948.

Artikelbild

| En Packard av 1948 års modell, samma typ som Tito ägde, fotograferad i Belgrad i Serbien vid en bilmässa 2012.

Det är väldigt svårt att hitta reservdelar till en bil som gjordes i så få exemplar.

Anlände genomrostig

Bilen fanns länge i Makedonien – en av de sex republiker som utgjorde federationen Jugoslavien. Till Serbien togs den senare av en affärsman som hyrde ut den åt bröllopspar. Bojanic kom över bilen via en vän, som han inte vill avslöja identiteten på.

Den kom till min verkstad med en helt genomrostig botten, en motor som inte var dess egen. Där fanns bara chassit och bilkroppen, inga fönster, inga andra originaldelar, förutom navkapslarna och hjulen, säger han.

Lyxliv

Tito styrde Jugoslavien med järnhand från andra världskrigets slut fram till sin död, 1980. Den socialistiska multinationella federationen var relativt välmående under hans styre, samtidigt som dissidenter fängslades. Ett decennium efter Titos död föll Jugoslavien samman genom flera krig som skördade omkring 135 000 människors liv.

Själv levde kommunistledaren, med en utpräglad smak för lyx, inte riktigt som han lärde. Förutom en rad fordon, däribland flera limousiner, Mercedes och en Rolls Royce, ägde han flera hem och en yacht.