Hösten 2013 grundades det nationella nätverket Unika butiker i Sundsvall och Timrå, på initiativ av några lokala butiksägare. Sedan har nätverket spritt sig. Tanken är att lyfta fram fristående privatägda butiker som drivs av lokala entreprenörer.

Nu har fem butiker i Västervik anmält sig, för att sätta Västerviks cityhandel på kartan. Inggun Halling höll i första mötet i hennes butik Vita Magasinet.

– Trenden är att butikerna försvinner från city och det är det vi vill motverka. Vi ska hålla city levande, säger hon.

Artikelbild

Butikerna som har gått med är Jami Hundsport, Dream Collection, Busfrö Nytt & Bytt, Vita Magasinet och Moore Living Concept Store. Men samtliga hoppas att fler butiker ska hänga på. Butikerna ska lyfta varandra och sätta Västerviks stadskärna på kartan, även nationellt.

– Det kommer att finnas en mobilapp där alla "unika butiker" i Sverige finns utmärkta. Ju fler prickar vi kan ha på den desto mer intressant blir vår stad, säger Stina Qubti på Busfrö Nytt & Bytt.

Kostnaden för att gå med i nätverket är 3 500 kronor per år. En kostnad de fem butiksinnehavarna inte tvekar över, nu går det att samordna mycket mer. Inte bara marknadsföring och erbjudanden.

– Det finns planer på att i framtiden kunna köpa varor gemensamt. Om någon har ett liknande sortiment i Sundsvall skulle vi kunna gå ihop till exempel, säger Inggun Halling.

Så ni är ett gäng unika butiker som går ihop för att konkurrera med kedjor genom att bli en kedja...?

– Haha, blir vi det hoppar jag av, säger Mi Nilsson på Jami Hundsport.

Nej, i stället är tanken att butikernas egenheter ska bevaras. Utöver att de ska vara fristående och lokala bör fokus vara riktat på hållbarhet och att ha ett noga utvalt sortiment.

– Det här ligger i tiden. Folk börjar tröttna på att allt ska vara stort och samma. Pendeln slår alltid över och nu kommer nog de små butikerna komma tillbaka, säger Mi Nilsson hoppfullt.

Inspiration till Unika butiker är hämtad från USA där fenomenet Small Business Saturday nådde rampljuset 2010, som en motreaktion på fenomenet Black Friday med reor i de stora firmorna. Unika butiker kommer att ha två speciella dagar per år, på våren och hösten, med erbjudanden och liknande. I nuläget finns Unika butiker i 26 städer i Sverige.

– Det ska vara en upplevelse att shoppa. Det är viktigt att lyfta fram de butiker som ger stadskärnan karaktär, säger Stina Qubti.