Till vardags är hon lärare på skolan, men på tisdagskvällarna byter hon skepnad och tar plats som träningsinstruktör.

– Jag har hållit på med det här på min fritid i många år och för ett par år sedan fick jag frågan från skolledningen om jag ville hålla i det här, säger hon.

I början körde de mest aerobics och step-up, men har undan för undan gått över till att köra cirkelträning med olika typer av stationer för både styrka och kondition och Annika tycker att de har hittat sin form. Den fungerar för alla och är det någon övning man inte kan göra fixar Annika en alternativ variant.

Artikelbild

| Susanna Johansson och Annika Jörbrink Svensson kör hårt på tjockmattan.

– Det är jättekul och inspirerande att se kollegorna bli starkare och må bättre, säger hon.

Gruppen överraskades också med nya tröjor från skolledningen, glatt orangea med texten "Tillsammans blir vi starkare" på framsidan och #vgystafetten på baksidan. Det är nämligen den hashtaggen de använder sig av när de delar bilder och annat med varandra i sociala medier.

– Vi brukar göra en rolig bild från varje pass, med en text som passar till. Och hoppas att det ska kunna uppmuntra fler av kollegorna att vara med, när de ser hur roligt vi har, säger Annika.

Även om veckoträningen är fysiskt utmanande, så berättar Annika att en stor anledning till att så många kommer och tränar är den sociala biten.

Artikelbild

| Fram och tillbaka i snabba spurter och slänga bollar i en hink.

– Vi har en glad och positiv stämning och vi peppar varandra.

Just nu finns planer på att delta i Karhu run den 10 juli, men alla har inte bestämt sig ännu om de ska vara med, det finns bara med i tankarna, som en extra morot att kämpa för.

Artikelbild

| #vgystafetten är träningsgängets alldeles egna hashtag

Träningen är inte upplagd speciellt för löpning, men Annika har ändå lagt in en del moment som ska få upp farten på deltagarna. Bland annat en station där man ska spurta fram och tillbaks och lägga en boll i en hink. Och vid en station är det knälyft på tjockmatta som gäller. Alla ger järnet och efter några stationer är de rejält flåsiga, men kämpar på hela vägen.

– Nu ska jag få dem att löpa lite mer! säger Annika.

Artikelbild

| Träningsglädjen är stor när Annika leder passet.

Och hon är själv med hela vägen peppar deltagarna. De koncentrerade minerna byts mot glada leenden när hon hejar på.

Efter stretchen är det dags att ta kvällens bild. Ska de hänga i linor? Stå på en bänk? Eller en bom?

Artikelbild

| I cirkelpasset blir det styrkeövningar för hela kroppen. Halva gänget tränar vid en station, och halva joggar runt under tiden.

– Nej jag vet! Vi skriver "#vgystafetten ni hittar oss på nätet" och så tar vi en bild där vi alla står bakom målet! säger Annika.

Så blir det.

Artikelbild

| Det fina med cirkelträning är att alla kan göra övningarna på sitt sätt. Här skulle det ha gjorts tricepsdips men en del valde en annan variat av tricepsträning.

Under våren tänker Annika fortsätta och ta med träningspasset utomhus, för att ge deltagarna som vill springa Karhu run, och alla andra, en chans att känna på hur det känns.