Inifrån en av verkstäderna i Västervik går mutterdragarna på högvarv. Ett byte från sommardäck till vinterdäck tar cirka 10 minuter.

– Det säger bara pang, så kommer alla på en gång. Det är så det ska vara. Det hör till, säger Mohammed Eljardali, ägare av ME Däck.

Personalen arbetar snabbt och effektivt. Två bilar in, däckskifte, och så ut med bilarna. I receptionen är det en strid ström av bilägare som när de lämnar verkstaden färdas säkrare på vägarna.

Artikelbild

| Byter. På ME Bil och Däck får det undan vid hjulskiften. Här är det Abdulrahman som är i färd med att montera av ett sommardäck.

– Men det är såklart med huvudet man ska köra. Är det dåligt väglag ska man anpassa sin körning efter det, oavsett vilka däck man har.

Det finns några viktiga saker att tänka på när man ska välja vinterdäck. Enligt lag ska mönsterdjupet vara minst 3 millimeter. Men Mohammed Eljardali säger att han rekommenderar ett djup på minst 4 millimeter.

– Det blir ett betydligt bättre grepp med bra mönsterdjup, säger han.

När det gäller friktionsdäck, alltså vinterdäck utan dubbar, är det viktigt att välja sådana med nordisk gummiblandning.

Artikelbild

| Snabbt. Varje däckbyte tar ca 10 minuter.

– Det finns många olika däck och jag upplever att kunderna inte alltid har så bra koll. Men seriösa däckfirmor kan sin sak. Vi tar inte hem något annat än rätt sort som är avsedd för vårt klimat.

De flesta av ME:s kunder väljer däck med dubb.

Artikelbild

| Blandning. Mohammed Eljardali säger att det är viktigt med rätt gummiblandning i vinterdäcken.

– Dubb är bra när det är isigt. Om man ska ha dubb beror på var och hur mycket man kör. Det är bara att fråga om man vill veta mer.

När hjulen är skiftade ska bilägaren efterdra muttrarna efter fem till åtta mils körning.