Deras ståndpunkt har bland annat varit att KLT ska vara medfinansiär i en ny lösning för skärgårdtrafiken. Framförallt vill man göra det bästa möjliga av sommartrafiken, säger ordförande Torgny Kindh. Han är nöjd med signalerna man nu får från kommunen.

– Tidigare vet jag att det varit kalla handen. Man har inte velat satsa en krona. Nu har det ändrats, och både kommunen och Sparbanksstiftelsen är intresserade av den här fråga, det ser jag som mycket positivt. Det känns positivt att kommunen är med.

Helst skulle Kindh se ett delägande där företag på Idö, Hasselö, Rågö och i Loftahammar skulle slippa ett majoritetsägare, och istället äga 49 procent av ett eventuellt bolag.

– Vår uppgift i det här är inte att driva bolag i den här frågan men vi vill ha ett ordentligt inflytande.

– En långsiktig lösning skulle betyda mycket för alla i skärgården och i Loftahammar. Vi vill ha trafik från och till Västervik, det skulle alla tjäna på i det här läget. Jag hoppas man kan komma igång redan 2019 men det får ta den tid det behöver för att bli riktigt bra.