My Johansson är turismsamordnare på Västervik Framåt, som driver turistbyrån. Hon är glad åt de nya siffrorna från SCB, Statistiska centralbyrån.

– Det är väldigt roligt, säger hon till VT.

Samtidigt betonar hon att siffrorna är preliminära och att den slutgiltiga statistiken kommer först den 6 april. Det här är relativt pålitliga siffror, men ibland kan det vara något som släpar efter.

De som rapporterar sina siffror till SCB är hotell, stugbyar, vandrarhem och campingar – alltså kommersiella övernattningar.

Till det kommer sedan ett stort antal personer som bor hos släkt och vänner eller i sina egna fritidshus. De finns av naturliga skäl inte med i statistiken.

De kommersiella gästhamnarna har inte heller behövt rapportera in hur många gästnätter de har haft. Samma sak med ställplatser för husbilar.

Den största gruppen övernattande gäster är svenskar.

– Många kommer från närområdet, som Östergötland, säger My Johansson.

Även om vädret var till kommunens fördel i fjol, vill hon lyfta fram betydelsen av professionella företag och ett bra utbud.

– Västervik har definitivt ett attraktivt utbud. Annars hade vi inte haft den här ökningen.

Bland besökarna från andra länder är tyskarna i majoritet, precis som tidigare år. De står för nio procent av alla gästnätter.

Västerviks kommun ligger på tredje plats i länet, när det gäller antalet gästnätter. Bara Borgholm och Kalmar har fler.

Michael Carlsson på Kustcamp Gamleby har varit med och bidragit till de positiva siffrorna för Västerviks kommun, med anläggningen Hammarsbadet i Gamleby, som hade en ökning med över 20 procent.

– Vi är jättenöjda med den säsongen som var, säger han.

Han ser två tydliga faktorer som spelade kommunen i händerna den gångna sommaren, när det gäller antalet nattgäster.

För det första var det badväder varje dag från midsommar till den 1 augusti, flera timmar i sträck som minst varje dag.

För det andra var det en dålig sommar, vädermässigt, på västkusten.

Det gjorde att många där satte sig i bilen och körde österut på sin semester, bland annat till Gamleby alltså.

– Vi hade en jättebra försäsong och ökade sedan, säger Michael Carlsson.

Han konstaterar avslutningsvis att även liggtiden ökade, alltså den tid som varje gäst stannar på anläggningen.

Det tror han har att göra med satsningen på ett nytt servicehus.