Vi befinner oss i Sven Yrvinds verkstad som är belägen i Södra infartens företagscenter i Västervik. Mitt i lokalen står lågenergibåten Exlex. Sven Yrvind började bygget i april 2015 och nu är båten nästan helt klar för långsegling på öppet hav. Hon är 5,76 meter lång och en meter bred med två master bredvid varandra. Det finns ingen köl och skrovet är byggt i komposit. Fullt lastat kommer Exlex få ett djupgående på ungefär 35 centimeter. I den här farkosten ska Sven Yrvind, snart 79 år, ensam segla till Dunedin, en stad på Sydön i Nya Zeeland. Han planerar att starta sin resa från Dingle på Irland i juni. Därifrån styr han söderut, rundar Afrikas sydspets för att sedan segla förbi Australiens sydkust. Han räknar med att vara framme i Dunedin i god till sin 80-årsdag som infaller i slutet av april 2019.

– I maj kommer jag att testa Exlex i sjön vid Solbergsudde i Västervik, innan dess är det bara några få saker kvar som ska fixas, säger den erfarne långseglaren, båtbyggaren och författaren.

Med sin resa vill Yrvind, bland annat, bevisa att en liten båt är säkrare än en stor.

Artikelbild

| Klar. Sven Yrvinds seglats till Nya Zeeland börjar närma sig. Hans lågenergibåt är i princip färdigbyggd.

– När hon kapsejsar kommer hon vändas rätt igen på grund av hur hon är konstruerad. Och med vattentäta skott är hon osänkbar, vet du.

Båten har ingen motor. Det är segel och kraft från en åra som ska driva Exlex framåt.

– Jag är för miljö och hälsa, vet du, och att använda åran kommer att hålla mig i form under resans gång.

Han säger att han alltid älskat att lösa problem. Seglatsen är ett experiment för att se om hans idéer fungerar. Sedan är han ju också väldigt förtjust i vatten.

Artikelbild

| Hav. Exlex är en liten båt byggd för att segla på oceaner. Färskvatten samlas i den blå påsen som leds ner till en behållare.

– Havet är mitt element. På land är jag som en abborre i skogen.

I dagarna har Yrvind beställt 400 burkar sardiner. Färskvatten kommer han att få genom regn och fukt som han samlar på olika finurliga sätt. Det finns ingen spis eller värme ombord, vilket eliminerar brandrisken. Han bunkrar för att klara sig i minst 300 dagar utan att kliva i land.

Artikelbild

| Koj. Yrvind visar det lilla utrymme som utgör sovrummet.

– Jag ska ha med mig 240 kilo egengjord müsli som innehåller bland annat valnötter och mjölkpulver. Müslin rör jag ut i vatten. Jag kommer även ha med 60 kilo rågbröd.

På Exlex sitter solceller monterade. Yrvind kommer att ha med en dator och en så kallad tracker.

Artikelbild

| Rutt. Målet för seglatsen är staden Dunedin på Nya Zeeland.

– När jag skriver, vilket jag kommer att göra, vill jag ha tillgång till fakta. Jag har hört att man kan ladda ner Wikipedia. Trackern hoppas jag ha råd med så att de som är intresserade kan följa resan från min hemsida.

I februari är Yrvind återigen bjuden till Båtmässan för att inför publik berätta om sin segling.

Artikelbild

| Energi. Solceller förser båten med el. Förhoppningsvis kommer båten ha en tracker som visar var på havet den befinner sig. Då kan intresserade följa resan från Yrvinds hemsida.

– Att ha med mig i programmet tycker de nog är ett lite udda inslag helt enkelt, säger han blygsamt.

kristina.westring@vt.se