– Ja, vår försäljning har ökat. Det vi säljer mest av är laddhybrider, säger Jörgen Clasén, ägare av Claséns bil.

Han uppskattar att det är ungefär 80 till 85 procent av deras försäljning som är laddhybrider, resten är bensindrivna bilar.

– Det ligger i tiden, att det går åt el-hållet. Det är ett helt annat miljötänk nu än tidigare och utvecklingen går både snabbt och starkt framåt.

Artikelbild

| El. ”Vi säljer mest laddhybrider”, säger Jörgen Clasén, ägare av Claséns bil i Västervik.

Teknikens Värld skriver att elbilar, laddhybrider och bränslecellsbilar som släpper ut maximalt 50 gram koldioxid per kilometer, så kallade supermiljöbilar, ökade med 48 procent förra året jämfört med 2016. Dessa bilar utgjorde 5,07 procent av nybilsregistreringarna under 2017.

Totalt var det nära 380 000 nya personbilar som registrerades förra året, vilket innebar rekord sedan statistik började föras i Sverige 1946. Teknikens Värld uppger att det är en ökning om 1,86 procent jämfört med 2016.

Cornelius Passchier, vd för Skobes bil öst, säger att det har varit ett fantastiskt år.

– Bilar med dieselmotorer är de vi säljer flest av. De är bränsleeffektiva och har kraftfulla motorer. Sakta men säkert kommer hybriddriften, men rena elbilar ligger nog lite längre fram i tiden. Utvecklingen går dock väldigt fort fram.

På Engströms bil uppger försäljningschef, Mikael Johansson att de inte slog försäljningsrekord i Västervik förra året.

– 2016 är ett svårslaget år för oss. Vi hade invigning och firade 80-årsjubileum. Men förra året var helt klart bra. Vi säljer ungefär hälften diesel och hälften bensindrivna bilar. På tjänstesidan är det populärt med laddhybrider. Det är ett sätt för företag att visa sitt miljöengagemang.

Morgan Andersson, säljchef Holmgrens bil, är mycket nöjd med 2017.

– Det har varit ett jättebra bilår. Dieseldrivna bilar är det vi säljer mest av både till privatkunder och till företag. Det är också mer och mer efterfrågan på laddhybrider. Det märks att folk är miljömedvetna.

På Holmströms bil säger försäljare Bengt-Åke Holmström att det är rekord både för nya och begagnade bilar. De har ökat försäljning både på privat- och företagsmarknaden.

– Vi säljer flest bilar som drivs med diesel. Det är nya motorer som är bränslesnåla. Vi säljer även laddhybrider.

Teknikens Värld skriver att sett till antal registrerade bilar var Volkswagen-koncernen störst i Sverige med 103 156 bilar under 2017. Enskilt största märke var Volvo med 75 506 bilar.