När Skolverket före nyår fördelade ut 44,5 miljoner kronor till kommuner och utbildningsföretag för att öka hälsan i skolan, var Västerviks kommun den kommun i landet som fick allra mest i bidrag, nästan 3,4 miljoner kronor.

En av de skolor som var med och ansökte om pengar var Skogshagaskolan, som nu har en halv miljon kronor att spendera på barnen, för att få dem att röra sig mer.

Lagom till sportlovet anlände det nya pingisbordet, som nu har blivit en omtyckt del av skolgården. Två femteklassare som gärna är med och spelar är Anton Liffner, 12 år, och Julia Strand, snart 12 år.

Artikelbild

| Har visioner. Susanne Pettersson och Åsa Kongstad sitter med i skolans hälsogrupp.

– Jag tycker att det är bra att man får röra på sig mer, och att alla får vara med, säger Julia.

Anton är av samma åsikt.

Men de ser även till att få röra på sig på fritiden. Julia klättrar och Anton spelar fotboll.

Julia och Anton tillhör den målgrupp som Skogshagaskolan har bestämt sig för att satsa lite extra på, när det gäller rörelse – nämligen mellanstadiet.

Artikelbild

| Mer rörelse. Bollar kan användas till mycket, när man vill röra sig mer.

– Yngre barn rör sig mer naturligt och spontant. På mellanstadiet behöver man stimulera rörelse. De leker visserligen burken och spelar fotboll, men med pingis får man med fler, säger Susanne Pettersson, fritidspedagog.

Hon sitter med i en arbetsgrupp som jobbar för att få mer hälsotänk på skolan. Dels handlar det om praktiska förutsättningar, som att det finns utrustning som lockar till rörelse, men också om att nöta in rutiner. Att gå ifrån för några minuters rörelse ska bli lika naturligt för barnen som att gå ifrån för ett toalettbesök.

Artikelbild

| Positiva. Anton Liffner och Julia Strand uppskattar satsningen på ett pingisbord.

Inne på skolan ska ett genomgångsrum avsättas för rörelse. En mjuk matta ska införskaffas och kanske en motionscykel, en studsmatta och en klättervägg.

Med pulsklockor och rörelsemätare ska eleverna kunna se vad som krävs för att komma upp i puls.

Arbetsgruppen – som förutom Susanne består av specialpedagogen Gerd Henriksson, idrottsläraren Åsa Kongstad, fritidspedagogen Anna Engström och skolintendenten Linnea Östberg – ska på utbildning i Stockholm om pulsträning och inlärning.

– Forskning visar att om man höjer pulsen, blir det lättare att lära sig, säger Susanne.

Hon och Åsa har en vision om att ha ett kortare pulspass i idrottshallen varje morgon, för alla som vill. Tanken är att det ska vara så roligt att barnen själva väljer att komma tidigare till skolan, för att vara med, när de märker att det är bra för dem.