Sjöräddningssällskapet har räddat liv sedan 1907. De finns i Loftahammar och har sin räddningsstation vid Ångbåtsbryggan i Källvik. Där finns 19 sjöräddare, som arbetar ideellt. Sjöräddarna bor i närheten och ska vara beredda att rycka ut, dygnet runt, året runt, inom 15 minuter från att larmet går.

Erik Edgren bor norr om Stockholm. Han åker ner till sitt hus i Loftahammar en vecka i månaden, och ingår i ett jourteam. Det är hans tredje sommar på Sjöräddningssällskapet i Loftahammar.

– Man lär känna varandra väl. Styrkan är att alla kommer från olika bakgrunder. Här sitter en sjuksköterska, en kärnfysiker och en tandläkare. Det är inte dumt, för man har olika infallsvinklar på saker, säger Erik Edgren.

Artikelbild

| Från vänster. Lars-Inge Helander, Eva Sundberg och Erik Edgren.

Det behövs ständigt nya sjöräddare. För tillfället pågår det en kampanj för att rekrytera.

– Med undantag för storstäderna är det svårt att få ihop folk. Det är svårt att uppfylla profilen, att vara på båten inom 15 minuter, vara i jour en vecka i månaden. Det är många pensionärer som Lars-Inge och jag, en del egenföretagare och bönder. Svårt för folk med anställning att släppa allt, och ge sig iväg, berättar Erik Edgren.

– En vecka i månaden är rätt mycket, även om man inte jobbar dygnet runt, säger Lars-Inge Helander.

Enligt Erik Edgren är tacksamheten det bästa med jobbet.

Artikelbild

| Praktik. Eva Sundberg påbörjade nyligen en veckas praktik hos Sjöräddningssällskapet i Loftahammar.

– Sen kan jag inte sticka under stolen med att det är ett visst mått av adrenalinpåslag. När vi går ut under väldigt svåra förhållanden, säger han.

– Sjöräddningssällskapet är ett bra sätt att skapa ett nytt socialt nätverk, med ett gemensamt intresse, säger Lars-Inge Helander.

Artikelbild

| Mindre. Den mindre båten är åtta meter. Den står inomhus. Det tar enbart några minuter att få ner den i vattnet.

Eva Sundberg startade nyligen en veckas praktik hos Sjöräddningssällskapet i Loftahammar. Hon har spenderat större delen av livet till havs och alltid fascinerats av sjöräddningens arbete. Till vardags arbetar hon inom akutsjukvården. Nu väntar en spännande vecka för henne.

– Sjölivet, hjälpa människor och min erfarenhet har drivit mig att söka, säger Eva Sundberg.

Artikelbild

| Båten. Erik Edgren kör båten. Den är 12 meter lång, väger 13 ton, har vattenjet och klarar 36 knop.

Vanligaste uppdragen är motorhaverier och grundstötningar. Ett genomsnittligt år åker Sjöräddningssällskapet i Loftahammar på 60 sjöräddningar. I år har de åkt på 42 stycken, varav 9 larm. I Sverige finns det 70 räddningsstationer och fler än 200 räddningsbåtar. Det finns 2100 frivilliga sjöräddare.

– Sjöräddningssällskapet har 100 000 medlemmar, vilket är en hyfsat stor andel av Sveriges båtar, berättar Lars-Inge Helander.

Artikelbild

| Varning. Enligt Erik Edgren är det viktigt att hålla koll på konoter. De kan vara väldigt svåra att upptäcka.

Sjöräddningen i Loftahammar har tillgång till två båtar.

– Den stora båten är mycket säker och kan gå ut i stort sätt vilket väder som helst. Den lilla är lite sportigare, ett utmärkt komplement.

Artikelbild

På båtarna finns det hjärtstartare, syrgas och sjukvårdsutrustning.

VT följer med ut på en av båtarna. Den är 12 meter lång, väger 13 ton, har vattenjet och klarar 36 knop. Lars-Inge kastar loss. Innan vi lämnar hamnen visar Erik hur båten kan förflytta sig i sidled, och vända på ett smidigt sätt. Båten är fylld av olika navigeringssystem, för att framföras på ett säkert sätt. När vi möter en segelbåt visar Erik bra sjövett, han drar ner farten. Båten stannar på två båtlängder.

Artikelbild

| Lägga till. Lars-Inge Helander går fram och gör sig redo för att lägga till.

– Det gäller att hålla koll på snabba vattenskotrar och små kanoter, berättar Erik Edgren.