Siffror från Hem & Hyra visar att det just nu rullar 88 107 laddbara bilar på de svenska vägarna. Men trots att elbilar står för 19 procent av alla nyregistrerade bilar hittills i år är det få kommunala bostadsbolag som erbjuder laddmöjligheter till hyresgästerna. Av kommunerna som Hem & Hyra kartlagt är det bara Västervik och Kalmar i länet som erbjuder laddstolpar.
– För våra hyresgäster så finns det faktiskt inte några än, utan det är något som vi tittar på inför 2020 och har budgeterat en hel del pengar för, säger Roger Bergh, projektledare på Västerviks Bostads AB.
I dag erbjuder Bostadsbolaget enbart laddstolpar för två kommunala verksamheter.
Är laddstolpar dyra?
– En modern laddstolpe ligger runt 45 000 kronor. Men det är inte det som är det dyra, det är strukturen in. Var ska den stå? Hur mycket ska vi gräva? Det kan dra med sig stora investeringar.
Även Bostadsrättsföreningen Fimmelstången valde att satsa på laddstolpar när det för ett halvår sedan skulle byggas nya carportar och parkeringsplatser.
– Vi kommer att ha en laddstolpe till att börja med. Det ska ju finnas möjlighet till laddning i dag. Det är en betalstolpe och kommer det hyresgäster från Riksbyggen från andra delar av landet kan de ladda här, säger Johan Kristiansson, ordförande i Riksbyggen BRF Fimmelstången.
Är det här framtiden?
– Ja det kommer mer och mer. Det är många som efterfrågar men det kostar ju också. Därför har vi valt att börja med en stolpe.