Lokal historia

100-årig båtmotorfabrik startade i Blackstad

Blackstadsföretaget Götamotorer lever än. I verkstaden i Osby tillverkas det fortfarande tvåtaktsmotorer, det repareras och det underhålls. Sten Carlsson ser till att kulturarvet förvaltas.
Hugo Peterson fotograferad 1905.
Laddar...
Men det började för drygt 100 år sedan. Då startade Hugo Peterson, som var mycket intresserad av teknik och motorer, Hagaborgs Mekaniska Verkstad i Blackstad.

 

Ganska snart fick han förstärkning av verkmästaren Josef Mårtensson, som var född i Bälaryd.

 

De båda männen utvecklade motorer och även Josef Mårtenssons bror Algot började arbeta i fabriken. Verksamheten utvecklades i liten skala och företaget märkte snart att Blackstad var ingen lämplig ort, eftersom det saknades järnväg.

 

 

Hugo Peterson började därför söka efter lämpligare lokaler och hamnade i Osby, vid stambanan och fick därmed kontakt med både norr och söder.

 

Osby ligger i norra Skåne och där har Götamotorer nu funnits sedan 1907.

 

På 20 och 30-talen utvecklades tillverkningen. Motorerna var främst efterfrågade av kunder från Stockholm, Blekinge och de nordiska länderna. De var smidiga och tog liten plats i trånga segelbåtar och snipor.

 

Motorn drivs med oljeblandad bensin, har backslag och dynastarter, är långsmal och lätt att placera. Albin och Penta var de största konkurrenterna så det var svårt för Götamotorer att komma in på västkusten.

 

Sten Carlsson började på verkstaden 1957. Med en avstickare några år på en annan fabrik har han ägnat hela sitt yrkesverksamma liv åt Götamotorer. 1984 tog han över fabriken, då i de nuvarande lokalerna. Då var Götamotorer den enda kvarvarande båtmotorfabriken i landet, vid sidan av gigantiska Volvo Penta. Idag står Götamotorer som ensam tillverkare av bensindrivna inombordsmotorer i Sverige.

 

- Jag tänker hålla på så länge jag orkar, och sedan hoppas jag nån tar över. Men för att jobba här måste man vara passionerad och inte förvänta sig en fet lön...

 

När tekniken utvecklades och dieselmotorer blev populära, påverkade det förstås efterfrågan. Men Sten Carlsson säger att det finns både för- och nackdelar med dieselmotorer:

 

- En dieselmotor ska helst vara igång en längre tid och så är sällan fallet i segelbåtar, som använder motor främst för att gå in och ut ur hamnar.

 

Så därför har Götamotorer fortfarande en kundkrets. Sten Carlsson tillverkar ett tiotal om året och reparerar ett 15-tal.

 

- En Götamotor är en robust motor som kan hålla i 25-30 år om man sköter den väl, säger han.

 

Sten Carlsson reparerar även Solo-motorer. Han har i stort sett alla reservdelar kvar till denna motor, som slutade tillverkas runt 1970.

 

I Sten Carlssons stora verkstad står lagerhyllorna tätt, och han har även samlat på sig en hel del annat som han ställer ut i det insprängda muséet. Det är prylar som har med båtar och sjön att göra, men också tidningar och tidskrifter från början av 1900-talet. Han utför också en viss typ av detektivarbete:

 

- Vi har alla bokföringsböcker kvar, så folk kan ringa hit om de har motorns tillverkningsnummer, så kan jag se när den är tillverkad och till vem den såldes första gången,

 

Här ska kommentarerna till forumet komma in via ajax, fungerar inte detta så har du en gammal webbläsare eller fel inställningar. läs mer här...
 
Släktforskning
Folkets gamla bilder
folkets bilder
Västerviks stads historia
stad
VT 175 år - från tidningens historia
VT
www.twitter.com/vtwebb
..

Senaste inlägget

Inlägg av Jan Stepán
Så får man unga tillbaka till kyrkan

quiz

FRÅGAN

Reser du bort i påsk?

Ja, jag reser utomlands
Ja, inom Sverige
Nej, jag stannar hemma

Lokal historia

20/8 Skelettet från Västra Eknö ska undersökas i höst
17/9 Bortglömt musikgeni knäckte tidningens chefredaktör
8/5 Västerviksgrabb försvann i isen
3/3 Harry Arnolds radioband trollband unga på Vallonen
4/1 120 år av jordbruk i ny svensk databas
13/12 Så minns Bo Mårtensson barndomsstaden
2/12 Nämndhuset ett stycke lokalhistoria
16/11 Tio på Mars var från Västervik
12/11 Repslagaren fick ge plats för ny skola
15/10 Spötorgskonst fick känslorna att svalla
5/10 Ankarsrum river gamla fabriksbyggnader
24/9 Gamleby har haft åtta banker - men inte samtidigt
17/9 Därför svek Jussi Björling Västervik
24/8 Boken om Odensvi snart klar
29/7 Västerviksföretaget Resinit firar 75 års arbete med plast
9/7 Förbundet stoppade all fotboll i Västervik
4/6 Rojalistisk yra när Oskar II kom till Ankarsrum
26/5 "Jag känner mig stolt över Markörgatan"
14/5 Ung Västerviksgrabb föll offer för militärens kulor
2/4 Bergets hemligheter kostade fyra män livet
5/3 Slottsholmen har alltid väckt starka känslor
14/2 Folkvandring till Hjorten när det var dags för racing
8/2 En enda röst avgjorde när Gamleby bestämde sig
8/1 Kommunisterna hämtade balternas flyktingbåtar
1/1 "Jag vill inte följa med hem till Jenny - jag känner henne inte"
23/11 Storbrand var nära ödelägga Gamleby
1/11 "Kulorna ven runt huvudet"
17/10 Ångaren Rutland förliste 1899 vid Örö
2/10 På spaning efter en indian som flytt
25/9 Jonstorps skola i Odensvi - en plats där minnen frodas
14/9 Två timmars skyfall dränkte hela Västervik
10/9 Flera tusen nya hällristningar
28/8 Han skriver om Sta Gertruds sjukhus
21/8 Öppet hus vid utgrävning
14/8 En kanonhistoria döljer sig i skogen
11/8 Släkten Hammarskjöld firar 400 år
6/7 VAIS och facket gick en tuff match
15/6 Tullens jättekap i Verkebäcksviken
4/6 Världsrekord i hällristningar
21/5 Bollsparkande vandaler slog till i slottsruinen
20/5 Slottshistoria på fem minuter
26/4 Sensationellt fynd av hällristningar
25/3 100-årig båtmotorfabrik startade i Blackstad
2/2 Från hjulångare till katamaran
2/2 Sista chansen att ta del av 400 år gruvhistoria
1/1 Hugget i sten
1/1 Arkeologer har funnit rester efter en stenåldersboplats vid Mjöshult
1/1 Lofta viktigt centrum i det gamla Tjust
1/1 Med ena foten i 1907 - och den andra i nutid
1/1 Sankta Gertruds kyrka låg i Gamleby
1/1 Kalle, 104 år är VT:s trognaste prenumerant
1/1 Varmaste vintern sedan 1859
1/1 Mopednostalgi i Hjorted
1/1 Vega är återuppstånden
1/1 "Jag var Stickans lilla hustomte"
1/1 Tidig bondesamverkan i Tjust
1/1 Elfa firade 60 år i går
1/1 Vikingatida silverskatt hittad på gård i Västra Ed
1/1 För 50 år sedan öppnades Västerviks första varuhus
1/1 Blidstenakistan - en historisk skatt
1/1 Hittade dansbanekiosken från Västerviks Folkets park
1/1 Det tog en generation att motorisera Odensviholm
1/1 Lönnkrog lockade sjömän till Öster
1/1 Stadsborna kritiserade den nya restaurangen på Slottsholmen
1/1 Räddade lottkiosken från Västerviksparken
1/1 Västerviks första femvåningshus
1/1 40 år i Aspagården för Kerstin
1/1 50 år sedan Västerviksbranden
1/1 Följ med ner i en 3 000 år gammal grav
1/1 Mystik kring en spikfabrik
1/1 Leif Call avlivar skrönorna om Lunds by
1/1 På spaning i historien
1/1 80 år sedan förlisningen vid Städsholmen
1/1 Affär från förr
1/1 Gamla läroverket fyller 140 år
1/1 Ytterligare nya fynd av hällristningar i Tjust
1/1 Hjorteds sjukhem 100 år
1/1 Dopfunt från Westervik hittad i USA
1/1 Händelöp - skärgårdsidyll med dramatisk historia
1/1 VT minns OS-guldet
1/1 Därför fick biskopen en egen gata

Charter
LMS
Hotel