79-åringen redo – för 30:e Vasan

skidor Motion har varit Agne Hanssons signum genom livet. Trots brist på snö åker 79-åringen väl förberedd till Sälen för att klara av sitt 30:e vasalopp.

Agne Hansson kallades Mr Motion av kollegorna. Den nyblivne pensionären var främste motionär i riksdagen, både när det gällde att röra på sig och att lägga förslag.

– Jag har alltid tyckt om att röra mig, jag mår bra av det. Det tar tid och kräver förståelse från omgivningen, säger Agne när VT-sporten träffar honom i hemmet i Gamleby.

Utanför ytterdörren står skidorna lutade mot väggen, och precis innanför finns Agnes godislåda med olika sorters valla. I samma rum står motionscykeln som har kommit väl till användning den här vintern. På övervåningen hänger diverse diplom och medaljer som visar upp en stor arsenal av imponerande triumfer i alla möjliga lopp.

– När jag kom in i riksdagen satt Rolf Rengård i mitt parti. Han fick mig att vara med på riksdagens skidmästerskap och sa efteråt att jag måste åka Vasaloppet också. Jag kunde ju ingenting om valla med mera, men han sa att han skulle hjälpa mig. Det gjorde han aldrig, berättar Agne med ett skratt.

1984 genomförde han sitt första vasalopp. Debutanten vågade inte berätta för någon att han skulla åka ifall han inte skulle klara av det.

– Men jag fixade det och fick blodad tand. Därefter har det blivit 20 klassiker (Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimmet och Lidingöloppet på ett år) också, men det slutade jag med när jag blev 70, det tog så mycket tid och kraft. Jag lovade att sluta med Vasaloppet också, men fick abstinensbesvär.

I år blir det Agnes 30:e vasalopp, vilket innebär att han blir veteran och kommer att få bära orange nummerlapp istället för gul nästa gång.

– Det gör att jag lägger ner lite extra kraft inför det här loppet. I den här åldern vet man ju inte om man får fler chanser, men jag mår jättebra. Det är sunt att motionera uppåt i åldern.

På frågan om hur Agne Hanssons träningsupplägg ser ut svarar han att tre faktorer är viktiga:

– Nummer 1 är fysisk grundkondition. Jag löptränar mycket, det är grunden. Nu när jag är äldre blir det svårare att springa och då går jag en timme om dagen istället, det är nästan lika effektivt. Nummer 2 är att arbeta upp hjärta och lungor då man har hög puls i 10–12 timmar under Vasaloppet. Det är där motionscykeln kommer in i bilden, men man kan även löpa, gå eller simma. Då ser jag till att jag kommer upp i 120–130 i puls. Nummer 3 är muskelstyrka, framförallt i särskilda muskelgrupper som behövs vid ett vasalopp, exempelvis triceps, mage och ljumskar. Det tränar jag på gym och ersätter det med skidåkning ibland. Gör man dessa tre är man rustad.

Eftersom snön har lyst med sin frånvaro mestadels den här vintern åker Agne till Eksjö måndag till onsdag för att åka tre mil om dagen i spåren där.

– När vi hade snö i november åkte jag så mycket jag kunde. Skidträningen är allra viktigast de sista två veckorna före Vasaloppet, men dagarna innan ska man bara vila, bygga upp sig och leka lite med skidorna.

När det börjar närma sig stänger Agne in sig.

– Jag blir lite asocial eftersom jag inte vill bli förkyld eller sjuk. Barnbarnen vet att det inte går att prata med morfar/farfar på ett tag. Min omgivning har förståelse och det är jag tacksam för.

För Agnes del är det inte frågan om att prestera en viss tid, utan huvudmålet är att fullfölja loppet och må skapligt under tiden. Han har tvingats bryta två gånger.

– En gång blev jag sjuk och fick vända i Stockholm, en annan gång drog de repet när jag kommit halvvägs till Evertsberg. Jag stod och drack blåbärssoppa och hade koll bakåt, men så drog de repet efter stationen istället för före som de alltid gjort innan. Det blev höga protester från många deltagare. Efter det har jag sett till att vara på den säkra sidan och har satt upp reptiderna på skidstaven.

Sista veckan håller Agne koll på vädret.

– Jag hoppas på tre, fyra grader kallt och ingen blåst eller nysnö, då är det lättvallat.

Vad äter du för att ladda upp?

– Husmanskost med lite extra kolhydrater inför loppet. Inget märkvärdigt för att inte störa magen, det är viktigt att både äta och sova normalt. Ju äldre man blir desto mer fett behöver kroppen för att hålla värmen. Under loppet dricker jag enbart blåbärssoppa, men det där är olika från person till person.

Kan vem som helst åka Vasaloppet?

– Det är en fysisk prestation, man snyter inte ut ett vasalopp ur näsan utan det är viktigt att vara förberedd. Man ska tänka på att kroppen arbetar även länge efteråt. Jag fryser i ett par dagar efter ett vasalopp. Kroppen återhämtar sig inte lika fort när man blir äldre.

Är det värt det?

– Ja, helt klart. Jag gillar äventyr och utmaningar, det är jätteroligt, avslutar Agne Hansson som har kört nästan alla sina vasalopp ihop med vännen och före detta kollegan Hans-Åke Christiansson, så även i år.

 
 
  • Lokalt
  • TT
  • Mest lästa

Sport

  • Senaste sport
  • Mest läst