I slutet av 1960-talet hade Jan-Erik Svahn med sin Laurinkoster Vinda börjat med att varje höst ta avsked av skärgården med en utflykt till Byxelkrok. De första åren fick han sällskap av Henrik Gemzöe med sin Herlinbåt. Ryktet om den härliga höstseglingen spred sig och ett år senare var det tre båtar som gemensamt startade den inofficiella seglingen. Kappsegling blev den i och med att det bestämdes att den som först nådde Byxelkrok som ”pris” skulle få bjuda de andra på kaffe. Följande år anslöt sig ytterligare tre båtar till gänget.

Seglingen har under åren tagit fastare former. 1980 seglades den efter OSCR-regeln och 18 besättningar startade i ett härligt höstväder. Byxelkroken utvecklades sedan snabbt under 80-talet. 1984 samlades 186 båtar, men seglarna råkade tyvärr ut för stiltje vid Östra Eknö vid utseglingen, varför endast 37 båtar fullföljde seglingen. För att bereda dem som brutit möjlighet att kappsegla på hemvägen ordnades ett ”bryt-kör” över Kungsgrundet. Efter 80-talets rekorddeltagande har antalet seglare successivt minskat för att de sista åren hamna på drygt 100 deltagare.

2002 tog Westerviks Segelsällskap ensamt över arrangemanget och genom en kraftig marknadsföring kunde den nedåtgående trenden brytas, cirka 30 skeppare var debutanter, och över 130 seglare var anmälda till seglingen 2005. Vad som gläder arrangören är att så många seglare kommer från hela östkusten, från Uppsala i norr till Kalmar i söder.

Artikelbild

| Så här kunde det ut i Byxelkroken 1975.

Målsättningen numera för Byxelkroken är den som gällt från allra första början – seglingen ska innehålla både ”proffs” och ”amatörer”, det vill säga alla ska kunna glädjas åt att få avsluta seglingssäsongen med en trevlig och spännande höstsegling till Byxelkrok.

I år seglas Byxelkroken för 50:e gången och har under de senaste tio åren sett en oroande utveckling med alltmer minskande antal båtar på startlinjen. Arrangören har de senaste åren tillämpat så kallad ”jaktstart”, där varje båt får en individuell starttid, baserat på båtens handikapp, allt i syfte att underlätta startproceduren och att minska stressmomenten.

Startproceduren med jaktstart har flera fördelar påtalar tävlingsledaren Jan Furemo, dels blir starten enklare med betydligt färre båtar vid startlinjen, dels blir seglingen utefter banan mer spännande då man hela tiden jagar konkurrenterna.

Årets tävling genomförs kommande helgen med start på lördag förmiddag och målgång söndag eftermiddag.