I princip under hela 2000-talet är det en eller flera svenska klubbar som har brottats med ekonomiska problem.

I elitserien har inte mindre än fyra klubbar gått i konkurs: Kaparna, Masarna, Lejonen och Smederna. Sett till antal föreningar är det en väldigt hög procent jämfört med andra sporter.

Västervik Speedway har vid två tillfällen varit väldigt illa ute ekonomiskt och konkursen har lurat runt hörnet. Efter 2005 räddades klubben av välvilliga sponsorer samt att kommunen ställde upp. 2010 tvingades klubben till en rekonstruktion för att överleva.

Under 2016 kastade Gnistorna in handduken på grund av ekonomiska bekymmer mitt under säsongen och Valsarna beslutade efter säsongen att inte ställa upp i allsvenskan under 2017 för att klubben inte hade råd. Nu har Hagforsklubben redan beslutat att man kommer ställa upp med ett lag i allsvenskan 2018.

I elitserien har Indianernas ekonomiska bekymmer varit en följetong under hela vintern. Till slut lyckades klubben få till en rekonstruktion som räddade klubben, men det är på en slak lina.

Hur har det blivit så här? Det finns flera svar på detta.

Några av de största anledningarna är att klubbarnas styrelser har skrivit för dyra kontrakt med sina förare samt hoppats på att det ska komma mer publik än vad det har gjort. En eller två inställda matcher kan stjälpa vilken klubb som helst.

Även om intresset för elitserien ökade under 2016 är man inte närheten av intresset som var på mitten 2000-talet i vågen av Tony Rickardssons framfart.

Hur ska man komma ifrån de ekonomiska bekymren som klubbarna har?

Jag har ingen självklar lösning.

En sak som dock är helt klar är att klubbarna måste börja rätta munnen efter matsäcken. Flera klubbar har börjat göra det och det är ett steg i rätt riktning.

Vid flera tillfällen under 2010-talet har det laget som har vunnit den allsvenskan finalen tackat nej till elitserieplatsen. Som sent som förra året tackade Västervik Speedway nej.

Vid en rundringning bland klubbarna i allsvenskan är det ingen lagledare som säger direkt att de ska gå upp om de vinner den allsvenskan finalen i höst. Utan det är upp till klubben att bestämma eller hur mycket kommunen är beredd att satsa ekonomiskt.

Det här är ingen bra reklam för sporten och förtroendet hos supportrarna samt sponsorer minskar.

Jag är medveten om att klubbarna inte vill riskera sin ekonomi, men då måste förbundet, Svemo, på något sätt se till att glappet mellan elitserien ochallsvenskan minskar så att vinnaren har råd att gå upp.

Många pratar om lönetak och det kan vara en lösning, men då finns risken att klubbarna hittar andra vägar att betala förarna.

Som alla förstår är det ingen enkel ekvation att få ihop, men en lösning behövs inom en snar framtid om svensk speedway ska överleva. Som det känns nu är det en sport i nedförsbacke sett till klubbar och antalet utövare.