LÄS MER: "Valde inte Västervik för att de är sämre"

LÄS MER: Anderssons tankar inför semifinalen

För ett par veckor sedan såg det dock inte lika ljust efter storförlusterna mot Rospiggarna och Vetlanda.

Artikelbild

| Bartosz Smektala har visat bra form i de senaste matcherna.

Det var flera förare som inte presterade på den nivån som kan krävas av dem.

Inför de avslutande seriematcherna mot Masarna och Indianerna var Västervik piskat att vinna om säsongen skulle förlängas ytterligare några veckor.

När allt ställdes på sin spets presterade flera av förarna sina bästa insatser för säsongen.

Det gjorde att Västervik gick in med gott självförtroende inför SM-kvartsfinalerna mot Vetlanda.

I de två kvartsfinalerna har samtliga förare producerat poäng och det blev nyckeln till att man kunde besegra ett stjärnspäckat Vetlanda.

I tisdagens segermatch på Ljungheden bidrog alla förare i högsta grad till segern. Ett bevis på detta är att Västerviks bästa poängplockare var Nicki Pedersen med elva poäng medan reserverna Mikkel Bech Jensen och Anton Karlsson bidrog med fyra poäng.

Jämför detta med Vetlanda-trion Artem Laguta, Leon Madsen och Bartosz Zmarzlik som tog 33 av lagets 39 poäng. Dessutom blev två av lagets förare poänglösa.

Detta gör att Västervik Speedways säsong fortsätter ytterligare minst två veckor medan förra årets SM-finalist Vetlanda får börja ladda för 2019.

Intressemässigt kan det nästan inte bli bättre. SM-semifinal mot länsrivalen Dackarna.

Detta gör att jag minns tillbaka till mitten av 2000-talet när det var publikfester när länsklubbarna möttes i högdramatiska slutspelsmatcher.

Både 2005 och 2006 stod Västervik som segrare i semifinalerna.

2007 fick Dackarna sin revansch när det blev SM-guld inför över 9 000 åskådare på Ljungheden.

Nu är alltså dags för ett nytt prestigefyllt möte där slutsegrarna av elitserien Dackarna får hållas som favorit.

Man kan inte annat än imponeras av Dackarnas säsong. Lagledaren Peter Karlsson har använt sig av samma sju förare i samtliga 14 matcher. Det måste vara något slags rekord när det gäller speedway att kunna köra med ograverat lag under en hel serie.

Hur ska Västervik kunna rubba elitseriens seriesegrare?

Förarna måste fortsätta på den inslagna vägen som de har gjort i de fyra senaste matcherna där det har blivit tre segrar och en oavgjord.

Starterna har varit riktigt bra och samarbetet ute banan har bara blivit bättre och bättre i de senaste matcherna.

Västerviks resa påminner faktiskt lite grand om Smedernas förra året som säkrade slutspelsplatsen i sista omgången och sedan överraskade alla genom att vinna SM-guldet.