VT-sporten har tagit en titt på vad som väntar Västervik och betygsatt båda lagens förväntade startsjua på en skala som sträcker sig från ett till tio. Där ett är sämst och tio bäst. Betygen grundar sig på kvartsfinalmötet och vilken grundkapacitet och form som förarna har visat upp på slutet. Observera att laguppställningarna inte är bekräftade och att det kan komma att bli ändringar, särskilt i ordningen.

Vetlanda: Slutade fyra i grundserien på 23 poäng. Missade semifinalplatsen på sämre förarkvot än både Smederna och Rospiggarna.

1) Artem Laguta, 10/10

Artikelbild

| Vetlandas lagledare Mikael Karlsson.

Kommentar: Saknats i Vetlandas två senaste matcher då man har kört rider replacement. Men till kvartsfinalen ska Laguta, enligt Vetlandaposten, vara fullt återställd. När Vetlanda besegrade Västervik med 54–36 i omgång 12 tog Laguta mäktiga 14+2.

2) Brady Kurtz, 7/10

Kommentar: Australiern har haft en säsong som varit lite upp och ner. Blandat jättebra matcher med betydligt sämre. Imponerade i den näst sista omgången mot Rospiggarna där han knep 12+1 på hemmaovalen. En av de starka "topp fem-förarna" som Västervik verkligen måste få stopp på för att kunna gå vidare. Kan bli direkt avgörande.

3) Leon Madsen, 9/10

Artikelbild

Kommentar: Haft en kanonsäsong (2.161 i snitt på sex matcher) och kört bra mycket bättre än hans ingående snitt på 1,682. Dansken stod över den sista omgången mot Masarna för att ladda till kvartsfinalen. Han har en otrolig fart och trivs dessutom jättebra på sin hemmabana.

4) Tomas Jonasson, 6/10

Artikelbild

Kommentar: Tomas Jonasson besitter mycket rutin som kan bli extra viktig i ett slutspel. Men bortsett avslutningen mot Masarna där Jonasson levererade överraskande 11+1 har det sett sådär ut. Besitter dock en hög lägstanivå och Vetlanda vet att Jonasson kommer köra in sina förväntade poäng, med möjlighet på fler.

5) Bartosz Zmarzlik, 10/10

Kommentar: Fyra i GP-serien och en av seriens allra största stjärnor. En poänggaranti av rang och körde in 30 poäng (15+15) på de två matcherna mot Västervik under grundserien. Polacken är hur bra som helst och frågan är om Västervik ens försöker hitta ett motdrag – eller mest troligt lägger fokus på att sno åt sig poäng någon annanstans.

6) Magnus Karlsson, 4/10

Kommentar: Började säsongen i Västervik där han inte alls fick det att fungera. Har dock fått chansen i Vetlanda där han är en given reservförare och får sina tre heat/match. Med tanke på Vetlandas första fem starka förare så blir reservplatserna svagare och Vetlanda vet att det inte är här man kommer att vinna matchen.

7) Ricky Kling, 5/10

Kommentar: Den sista reservplatsen är lite mer öppen. Men känslan är att det blir Ricky Kling, som gjort säsongens enda två framträdanden i de två sista matcherna, som får den. Johan Jensen är en annan kandidat, men då känns Kling hetare. Tagit sju poäng på två matcher mot Masarna och Rospiggarna.

Totalt: 51 poäng

Västervik: Slutade femma i grundserien på 16 poäng. Säkrade sin slutspelsplats i den sista omgången via en imponerande seger mot Indianerna.

Notera: Troligen kommer Västervik att kasta om ordningen bland förarna från borta- till hemmamöte. Den här sjuan lär vara den som kör på Ljungheden, och eventuellt i Vetlanda.

1) Nicki Pedersen, 9/10

Kommentar: Lär antagligen vara Martin Vaculik som kör som etta i det första mötet. Men Nicki Pedersen är Västerviks nummer ett och har efter GP-segern i Målilla varit ännu bättre än tidigare. Satte färskt banrekord i senaste hemmamatchen och snittat 2,289 över säsongen. Varför får han då inte högsta betyg tänker ni? Befogad fråga – med enkelt svar. En av matcherna körs i Vetlanda! Och om det är en bana i Sverige som Nicki Pedersen historiskt inte har trivts på är det just den. Sju poäng på fem heat där senast bekräftar den tesen. Hela matchserien kan avgöras på om Nicki hittar ett sätt att hitta runt på Vetlanda Motorstadion eller inte.

2) Bartosz Smektala, 7/10

Kommentar: Experimentet med Nikolai Klindt på den här platsen föll inte väl ut i Vetlanda senast. Och nu kanske Morgan Andersson ångrar sin laguttagning. Banan är som sagt speciell och Smektala har aldrig tidigare kört på den. Men... supertalangen Smektala har sett strålande bra ut på slutet. Kört bra både i Sverige och på U21-VM. Han lär få chansen och har alla möjligheter att verkligen ta den. Viss brasklapp för att det likaväl kan bli ett litet "fiasko" här dock.

3) Martin Vaculik, 9/10

Kommentar: Nyförvärvet Vaculik har verkligen fått fart på grejerna på slutet. Efter en något trevande start har han efter fjärdeplatsen i Målilla levererat i stort sett maxpoäng i Västervik. Kommer att bli en nyckelförare i kampen med att stänga ner Vetlandas spetsförare.

4) Peter Kildemand, 7/10

Kommentar: Jag gillar inte uttrycket.. men här kommer det.. Peter Kildemand får en "stark" sjua. Dansken har varit väldigt stabil utan den där riktiga toppen. Förutom i dubbelmötet mot Lejonen när allt gällde som mest. Känns som en slutspelsförare som verkligen kan tagga till och få ett välbehövligt lyft nu när allt ställs på sin spets.

5) Peter Ljung, 8/10

Kommentar: Har ett löpande snitt på 1,708, vilket så klart är jättebra. Dock blandat och gett lite väl mycket för att Ljung ska kännas som en riktigt stor poänggaranti. Var egentligen den enda Västerviksföraren som körde bra (tio poäng) senast mot Vetlanda. Egentligen det undantaget som bekräftar den oskrivna regeln: "Är Ljung bra är Västervik Speedway bra".

6) Mikkel B Jensen, 7/10

Kommentar: Som det verkar kommer Mikkel B Jensen att utgå från reservplats. Och där står han sig väldigt, väldigt bra. Ett av Västerviks trumfkort på förhand – med potential att plocka sex-sju poäng från reservplats.

7) Anton Karlsson, 5/10

Kommentar: Gamlebysonen har fått sitt stora genombrott och det ska bli spännande att se hur han hanterar ett slutspel. Absolut inte sämre än reserverna i motståndarlaget och ska ha möjlighet att plocka ett gäng poäng, särskilt i reservheatet.

Totalt: 50 poäng