VÀstervik Resort reder ut frÄgetecken

VĂ€stervik Resorts ordförande svarar pĂ„ Åsa Wibergs frĂ„gor.

InsÀndare2019-09-30 04:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svar till Åsa Wiberg angĂ„ende VĂ€stervik Resort.

Tack för dina frĂ„gestĂ€llningar, de ger möjlighet att Ă€nnu en gĂ„ng fĂ„ möjlighet att berĂ€tta om en del missuppfattningar som rĂ„der runt VĂ€stervik Resort–Lysingsbadet.

FrĂ„ga 1: AngĂ„ende skyltning: Visst finns det flera anledningar att skylta för att locka besökare till VĂ€stervik. Jag skulle gĂ€rna se att flera besöksmĂ„l skyltades men det Ă€r inget jag kan pĂ„verka. Det finns Ă€ndĂ„ nĂ„gra flera exempel Ă€n skyltningen till VĂ€stervik Resort, till exempel ”brunskyltningen” till GrĂ€nsö, BĂ„tsmansstugorna och SmalspĂ„ret. Även skyltning till GotlandsfĂ€rjan finns, allt för att hjĂ€lpa besökare. 

FrĂ„ga 2: AngĂ„ende skyltning: Det Ă€r upp till varje företag att ansöka om skyltning. PĂ„ icke kommunala vĂ€gar, det vill sĂ€ga i detta fallet E22, Ă€r det Trafikverket och inte lokala politiker som beslutar om vilka som fĂ„r sĂ€tta upp vĂ€gskyltar. I Trafikverkets regelverk stĂ„r att ”turistiskt intressanta mĂ„l” godkĂ€nns men det Ă€r ocksĂ„ avgörande hur mĂ„nga besökare som kommer till platsen. VĂ€stervik Resort Ă€r det i sĂ€rklass mest vĂ€lbesökta besöksmĂ„let i VĂ€sterviks kommun, med över 100 000 besökare per Ă„r. Det skulle naturligtvis skapa förvirring om inte kommunen fortsatte med skyltningen inne i VĂ€stervik.

FrÄga 3: Upplevelsebadet: BesöksnÀringen i Sverige, regionen och inte minst VÀsterviks kommun Àr av vÀldigt stor betydelse. VÀstervik Resort Àr en nyckelspelare i VÀsterviks kommun som alla företag inom besöksnÀringen och handel har nytta av. Det faktum att Resorten finns, skapar mÄnga arbetstillfÀllen genom de hundratals miljoner som Resortens besökare spenderar i VÀsterviks kommun.

Det ”badhus” som du avser kostade 40 miljoner kronor (inklusive kringbyggnader och restauranger) och Ă€r inte finansierat med kommunala skattemedel utan av Resortens besökare. För övrigt kan jag berĂ€tta att badet Ă€r öppet sex mĂ„nader per Ă„r, inte tvĂ„ som du skriver. För att Resorten–Lysingsbadet ska kunna ha den ledande position i landet, regionen och kommunen, behövs kontinuerlig utveckling och investeringar, dĂ€r upplevelsebadet var en av dem. 

Karta: VĂ€stervik Resort