Äntligen kan vi se slutet pĂ„ epoken biogas

Äntligen, Ă€ntligen kan vi se slutet pĂ„ epoken biogas till fordonsgas. Hur startade dĂ„ detta fordonsgasprojekt?

"Exempel pĂ„ tvĂ„ avarter av projekt som blivit en följd av politiskt styrd tillgĂ„ng pĂ„ skattemedel Ă€r dels projektet att helt plötsligt kalla matavfall för en miljöresurs – ifall man gör fordonsgas av det i stĂ€llet för att verka för att minimera uppkomsten av matavfall. Dels att destruera en prima rĂ„vara som kogödsel genom att kalla det för restavfall för att kunna tillverka fordonsgas", menar debattören.

"Exempel pĂ„ tvĂ„ avarter av projekt som blivit en följd av politiskt styrd tillgĂ„ng pĂ„ skattemedel Ă€r dels projektet att helt plötsligt kalla matavfall för en miljöresurs – ifall man gör fordonsgas av det i stĂ€llet för att verka för att minimera uppkomsten av matavfall. Dels att destruera en prima rĂ„vara som kogödsel genom att kalla det för restavfall för att kunna tillverka fordonsgas", menar debattören.

Foto: Johan Nilsson/TT

Debatt2023-06-16 05:14
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Jo, Göran Persson ville hitta ett miljöprojekt som kunde sĂ€tta lite grön fĂ€rg pĂ„ hans politik. Detta sammanföll med att E.ON ville bygga ut sitt naturgasnĂ€t och fylla pĂ„ med lite biogas för att fĂ„ en grön etikett pĂ„ sitt projekt och SAAB sĂ„g en chans att bygga och sĂ€lja biogasbilar. 

Vad hĂ€nde sedan? Ganska snart visade det sig att varken privatpersoner eller privata företag var intresserade av biogasbilar. ÅterstĂ„r dĂ„ endast politiskt styrda verksamheter i kommuner och regioner. DĂ€r VĂ€stervik och Kalmar kommun samt Region Kalmar sticker ut nationellt sett. Och sĂ„ har projektet hankat sig fram frĂ„n Ă„r till Ă„r. Sedan ett flertal Ă„r tillbaka avregistreras det dock fler biogasbilar Ă€n det nyregistreras och biogasbussar byts idag ut i rasande takt mot elbussar.

undefined
"Exempel pĂ„ tvĂ„ avarter av projekt som blivit en följd av politiskt styrd tillgĂ„ng pĂ„ skattemedel Ă€r dels projektet att helt plötsligt kalla matavfall för en miljöresurs – ifall man gör fordonsgas av det i stĂ€llet för att verka för att minimera uppkomsten av matavfall. Dels att destruera en prima rĂ„vara som kogödsel genom att kalla det för restavfall för att kunna tillverka fordonsgas", menar debattören.

Vem Ă€r dĂ„ intresserad av att projektet lever vidare? Det Ă€r framför allt kommuner som tjĂ€nar pengar pĂ„ att uppgradera och sĂ€lja sin biogas frĂ„n reningsverken samt hanteringen av matavfall som blir till fordonsgas. Men Ă€ven entreprenörer och konsulter har tjĂ€nat stora pengar pĂ„ olika biogasprojekt eftersom det har varit en stor tillgĂ„ng pĂ„ lĂ€ttillgĂ€ngliga skattemedel till dessa olika projekt. 

Exempel pĂ„ tvĂ„ avarter av projekt som blivit en följd av politiskt styrd tillgĂ„ng pĂ„ skattemedel Ă€r dels projektet att helt plötsligt kalla matavfall för en miljöresurs – ifall man gör fordonsgas av det i stĂ€llet för att verka för att minimera uppkomsten av matavfall. Dels att destruera en prima rĂ„vara som kogödsel genom att kalla det för restavfall för att kunna tillverka fordonsgas.

FrÄgan Àr varför fordonsgasprojekten kunnat politiskt leva vidare. BÄde ekonomiskt och miljömÀssigt har det varit en katastrof i förhÄllande till vilken enorm mÀngd pengar som satsats pÄ detta projekt med mycket liten miljönytta och som i slutÀndan fÄtt betalas av den enskilde skattebetalande medborgaren. Projektet har dessutom inte bara misslyckats utan det har ocksÄ hindrat bÀttre projekt och har troligen överlevt som ett resultat av utbredd vÀnskapskorruption bland bÄde politiker och tjÀnstemÀn. Ingen vill kliva fram och vara den som förstör en lönande affÀr för kommunerna. Men nu har politikerna ett gyllene tillfÀlle och rÀdda skinnet och lÄta fordonsgasprojekten gÄ i graven och i stÀllet satsa pÄ vÀtgasprojekt.

Det sker nÀmligen för nÀrvarande en mindre revolution inom energisektorn, som kanske Àr lika omvÀlvande som kolets intrÀde för drygt hundra Är sedan. NÀmligen produktion och anvÀndning av grön vÀtgas! VÀtgas produceras idag till 90 procent av fossil gas. VÀtgas kan i stÀllet nu med fördel produceras med hjÀlp av den oerhört globalt expanderande marknaden av ny sol- och vindkraft.

Produktionskostnaderna kommer mer Ă€n halveras inom nĂ„gra fĂ„ Ă„r, enligt Bloomberg.com. Befintliga naturgasgasledningar frĂ€mst ute i Europa kommer med smĂ„ modifieringar kunna konverteras för att i stĂ€llet transportera vĂ€tgas, enligt Siemens.com. Enligt dem Ă€r det billigare att bygga om dessa för att transportera energi via vĂ€tgasledningarna Ă€n el via nya elledningar genom att producera vĂ€tgas och lagra den vid lĂ„gt elpris som periodvis uppstĂ„r vid stor tillgĂ„ng pĂ„ sol- och vindenergi. 

NÀr sedan priset stiger kan den lagrade vÀtgasen anvÀndas för att producera el. Detta innebÀr att risken för perioder med för lÄgt respektive för högt elpris minskar radikalt. BÄde ett för lÄgt eller för högt elpris Àr samhÀllsmÀssigt skadligt. VÀtgas Àr som el inte heller skalberoende utan kan anvÀndas till allt frÄn förbrukare pÄ gÄrdsnivÄ till storskaliga industriprojekt typ grön stÄltillverkning.