Jo, Göran Persson ville hitta ett miljöprojekt som kunde sÀtta lite grön fÀrg pÄ hans politik. Detta sammanföll med att E.ON ville bygga ut sitt naturgasnÀt och fylla pÄ med lite biogas för att fÄ en grön etikett pÄ sitt projekt och SAAB sÄg en chans att bygga och sÀlja biogasbilar.
Vad hÀnde sedan? Ganska snart visade det sig att varken privatpersoner eller privata företag var intresserade av biogasbilar. à terstÄr dÄ endast politiskt styrda verksamheter i kommuner och regioner. DÀr VÀstervik och Kalmar kommun samt Region Kalmar sticker ut nationellt sett. Och sÄ har projektet hankat sig fram frÄn Är till Är. Sedan ett flertal Är tillbaka avregistreras det dock fler biogasbilar Àn det nyregistreras och biogasbussar byts idag ut i rasande takt mot elbussar.
Vem Àr dÄ intresserad av att projektet lever vidare? Det Àr framför allt kommuner som tjÀnar pengar pÄ att uppgradera och sÀlja sin biogas frÄn reningsverken samt hanteringen av matavfall som blir till fordonsgas. Men Àven entreprenörer och konsulter har tjÀnat stora pengar pÄ olika biogasprojekt eftersom det har varit en stor tillgÄng pÄ lÀttillgÀngliga skattemedel till dessa olika projekt.
Exempel pĂ„ tvĂ„ avarter av projekt som blivit en följd av politiskt styrd tillgĂ„ng pĂ„ skattemedel Ă€r dels projektet att helt plötsligt kalla matavfall för en miljöresurs â ifall man gör fordonsgas av det i stĂ€llet för att verka för att minimera uppkomsten av matavfall. Dels att destruera en prima rĂ„vara som kogödsel genom att kalla det för restavfall för att kunna tillverka fordonsgas.
FrÄgan Àr varför fordonsgasprojekten kunnat politiskt leva vidare. BÄde ekonomiskt och miljömÀssigt har det varit en katastrof i förhÄllande till vilken enorm mÀngd pengar som satsats pÄ detta projekt med mycket liten miljönytta och som i slutÀndan fÄtt betalas av den enskilde skattebetalande medborgaren. Projektet har dessutom inte bara misslyckats utan det har ocksÄ hindrat bÀttre projekt och har troligen överlevt som ett resultat av utbredd vÀnskapskorruption bland bÄde politiker och tjÀnstemÀn. Ingen vill kliva fram och vara den som förstör en lönande affÀr för kommunerna. Men nu har politikerna ett gyllene tillfÀlle och rÀdda skinnet och lÄta fordonsgasprojekten gÄ i graven och i stÀllet satsa pÄ vÀtgasprojekt.
Det sker nÀmligen för nÀrvarande en mindre revolution inom energisektorn, som kanske Àr lika omvÀlvande som kolets intrÀde för drygt hundra Är sedan. NÀmligen produktion och anvÀndning av grön vÀtgas! VÀtgas produceras idag till 90 procent av fossil gas. VÀtgas kan i stÀllet nu med fördel produceras med hjÀlp av den oerhört globalt expanderande marknaden av ny sol- och vindkraft.
Produktionskostnaderna kommer mer Àn halveras inom nÄgra fÄ Är, enligt Bloomberg.com. Befintliga naturgasgasledningar frÀmst ute i Europa kommer med smÄ modifieringar kunna konverteras för att i stÀllet transportera vÀtgas, enligt Siemens.com. Enligt dem Àr det billigare att bygga om dessa för att transportera energi via vÀtgasledningarna Àn el via nya elledningar genom att producera vÀtgas och lagra den vid lÄgt elpris som periodvis uppstÄr vid stor tillgÄng pÄ sol- och vindenergi.
NÀr sedan priset stiger kan den lagrade vÀtgasen anvÀndas för att producera el. Detta innebÀr att risken för perioder med för lÄgt respektive för högt elpris minskar radikalt. BÄde ett för lÄgt eller för högt elpris Àr samhÀllsmÀssigt skadligt. VÀtgas Àr som el inte heller skalberoende utan kan anvÀndas till allt frÄn förbrukare pÄ gÄrdsnivÄ till storskaliga industriprojekt typ grön stÄltillverkning.