Är det en skattehöjning VillaĂ€garna föresprĂ„kar?

Alternativet till att ta ut parkeringsavgifter pÄ nuvarande gratisparkeringar, som denna vid Stenhamra, skulle vara att höja skatten, menar skribenterna.

Alternativet till att ta ut parkeringsavgifter pÄ nuvarande gratisparkeringar, som denna vid Stenhamra, skulle vara att höja skatten, menar skribenterna.

Foto: Marie Kerrolf

Debatt2019-03-26 04:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svar pĂ„ artikeln ”SĂ€tt P för beslutet” publicerad den 18 mars.

Thomas Manfred, Göran Tejler, Ingemar Appelqvist, Mikael Funck, Bengt Arne Nordström, Kenneth Lind, företrÀdare för VillaÀgarna, som enligt uppgift ska vara politiskt obundna protesterar mot prövoperioden av p-avgiften. Det framgÄr inte av debattartikeln om dessa personer Àven protesterar mot p-skivan.

SjÀlvklart sÄ har dessa företrÀdare för VillaÀgarna sin fulla rÀtt att protestera mot vilka beslut som helst, tyvÀrr sÄ har de ett antal faktafel i sin debattartikel.

Att majoriteten i kommunstyrelsen skulle ha som argument att dra in pengar ifrĂ„n parkeringsavgifter till vĂ„r gemensamma vĂ€lfĂ€rd Ă€r helt felaktigt. DĂ€remot sĂ„ Ă€r kĂ€rnfrĂ„gan att om inte parkeringarna kan sjĂ€lvfinanseras frĂ„n de som anvĂ€nder parkeringarna sĂ„ fĂ„r hela skattekollektivet gĂ„ in och subventionera dessa. Kommunens budget bestĂ„r till största delen av kostnader för vĂ„rd, skola och omsorg. Är det dĂ€rifrĂ„n VillaĂ€garna vill ta resurser eller Ă€r det en skattehöjning som föreslĂ„s? Reservanterna i kommunstyrelsen har ej heller redovisat var pengarna skall tas ifrĂ„n. De förlorade intĂ€kterna motsvarar kostnaden för 7-8 undersköterskor i Ă€ldreomsorgen.

Reglerna om att parkering enbart fÄr ha intÀkter för att reglera trafiken av trafiksÀkerhetsskÀl gÀller pÄ allmÀn plats enligt detaljplan. PÄ kvartersmark fÄr markÀgaren ta vilka avgifter den vill. I det aktuella fallet sÄ Àr Stenhamra, Hamnplan, FÀngelsetorget och ytan vid stationen planlagda som kvartersmark vilket gör att de domar VillaÀgarna hÀnvisar till inte Àr tillÀmpliga. Kommunen skulle i teorin kunna sÀlja ytorna till vem som helst som skulle kunna driva parkering pÄ kommersiella grunder utan skattesubvention.

FullmÀktige ska enligt kommunallagen 5 kap. 1 § besluta i Àrenden av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt för kommunen. Vilka Àrenden som omfattas av detta Àr till viss del en tolkningsfrÄga. Det Àr dock tydligt i praxis att kommunala avgifter med vissa undantag Àr en frÄga för kommunfullmÀktige att besluta om. DÀrför har ocksÄ kommunens parkeringsavgifter beslutats av kommunfullmÀktige nÀr taxorna antogs i december 2018. DÄ beslutade kommunfullmÀktige att parkeringsavgifter fÄr tas ut pÄ samtliga parkeringar i VÀsterviks citykÀrna.

Kommunstyrelsen Àr genom det av kommunfullmÀktige beslutade reglementet utsedd till trafiknÀmnd. Kommunstyrelsen har delegerat till kommundirektören, som i sin tur har vidaredelegat till trafikingenjören, att fatta beslut om lokala trafikföreskrifter och föreskrifter enligt trafikförordningen.

Beslut om nÀr och var en parkeringstaxa ska tillÀmpas Àr en lokal trafikföreskrift, vilket alltsÄ Àr ett beslut som Àr delegerat till trafikingenjör att fatta. I det hÀr fallet lyftes frÄgan till kommunstyrelsen i egenskap av trafiknÀmnd och den som har delegerat beslutanderÀtten. Detta Àr ett normalt förfarande i frÄgor dÀr vÀgledning kan behövas. Det Àr upp till kommunstyrelsen att bedöma om Àrendet Àr av en sÄdan karaktÀr att det behöver lyftas till kommunfullmÀktige.