SÀrskilt om du Àr en av alla de trafikanter som mÄste anvÀnda dessa mindre vÀgar dÀr fÄ eller inga alternativ finns. SÄ Àr inte fallet idag.
Ăr hastighetsbegrĂ€nsningen 30 eller 70, sĂ„ mĂ„ste man som bilförare hĂ„lla minst den hastigheten helst högre, Ă€ven om mĂ€nniskor promenerar, cyklar eller för den delen rider pĂ„ vĂ€gen. Det Ă€r knappast nĂ„gon som saktar ner farten eller ens hĂ„ller ut, snarare försöker man spara nĂ„gon sekund genom att gena i kurvorna.
FrÄgan Àr om de fÄ som tar hÀnsyn till andra trafikanter sjÀlva anvÀnder vÀgen som fotgÀngare eller cyklar eller bara tar mÀnsklig hÀnsyn? Troligtvis bÄde och. De vet hur det Àr nÀr bilar susar förbi dem i (för) hög hastighet.
Alla andra dÄ? Varför bryr de sig inte om fotgÀngare, cyklister, ryttare pÄ hÀst, vÀgarbetare eller andra i deras vÀg? Om man frÄgar nÄgra sÄ har de inte uppfattat att de gjort nÄgot fel. Kan det bero pÄ stress? Tja, det Àr ingen skillnad pÄ VÀstrumsvÀgen eller SkÀlövÀgen (som Àr smalare vÀg) om det Àr vÄr, semestertider eller höst. Det Àr samma visa.
Jag tror att det beror frÀmst pÄ nonchalans, brist pÄ empati för andra trafikanter och brist pÄ (eller oförmÄga) förstÄelse; att sÀtta sig in i andra trafikanters situation. Du sitter sÀkert i din bil/lastbil och du ska frÄn A till B pÄ kortast möjliga tid (trots att du kanske bara sparar pÄ sin höjd ett par minuter).
En annan orsak Àr förstÄs den allmÀnna anarki som rÄder i biltrafiken i avsaknad av synliga trafikpoliser, hastighets- och nykterhetskontroller och som Àr en direkt konsekvens av polisens övergripande prioriteringar. Det Àr bara en frÄga om nÀr en olycka ska hÀnda. DÄ kanske dessa trafikanter lÀttar pÄ gasen en dag eller tvÄ förrÀn de Àr tillbaka i sina invanda rutiner.
Jag tror att mĂ€nniskor i dagens samhĂ€lle mĂ„ste lĂ€ra sig att inte bara tĂ€nka pĂ„ sig sjĂ€lva, utan ocksĂ„ pĂ„ sina medmĂ€nniskor. Förr kunde jag Ă„ka rullskidor pĂ„ VĂ€strumsvĂ€gen frĂ„n Gunnebo via SkĂ€lövĂ€gen till Ăskestock. Det skulle jag inte vĂ„ga idag.