Är det nonchalans eller oförstĂ„nd?

GÄr du eller cyklar du pÄ en mindre allmÀn vÀg utan vÀgren med förhÄllandevis fÄ bilar ska du ÀndÄ kunna fÀrdas sÀkert pÄ vÀgen.

"Förr kunde jag Ă„ka rullskidor pĂ„ VĂ€strumsvĂ€gen frĂ„n Gunnebo via SkĂ€lövĂ€gen till Äskestock. Det skulle jag inte vĂ„ga idag", skriver arg fotgĂ€ngare och cyklist.

"Förr kunde jag Ă„ka rullskidor pĂ„ VĂ€strumsvĂ€gen frĂ„n Gunnebo via SkĂ€lövĂ€gen till Äskestock. Det skulle jag inte vĂ„ga idag", skriver arg fotgĂ€ngare och cyklist.

Foto: Anders Steiner

Debatt2020-05-20 04:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

SĂ€rskilt om du Ă€r en av alla de trafikanter som mĂ„ste anvĂ€nda dessa mindre vĂ€gar dĂ€r fĂ„ eller inga alternativ finns. SĂ„ Ă€r inte fallet idag. 

Är hastighetsbegrĂ€nsningen 30 eller 70, sĂ„ mĂ„ste man som bilförare hĂ„lla minst den hastigheten helst högre, Ă€ven om mĂ€nniskor promenerar, cyklar eller för den delen rider pĂ„ vĂ€gen. Det Ă€r knappast nĂ„gon som saktar ner farten eller ens hĂ„ller ut, snarare försöker man spara nĂ„gon sekund genom att gena i kurvorna. 

FrÄgan Àr om de fÄ som tar hÀnsyn till andra trafikanter sjÀlva anvÀnder vÀgen som fotgÀngare eller cyklar eller bara tar mÀnsklig hÀnsyn? Troligtvis bÄde och. De vet hur det Àr nÀr bilar susar förbi dem i (för) hög hastighet.

Alla andra dĂ„? Varför bryr de sig inte om fotgĂ€ngare, cyklister, ryttare pĂ„ hĂ€st, vĂ€garbetare eller andra i deras vĂ€g? Om man frĂ„gar nĂ„gra sĂ„ har de inte uppfattat att de gjort nĂ„got fel. Kan det bero pĂ„ stress? Tja, det Ă€r ingen skillnad pĂ„ VĂ€strumsvĂ€gen eller SkĂ€lövĂ€gen (som Ă€r smalare vĂ€g) om det Ă€r vĂ„r, semestertider eller höst. Det Ă€r samma visa. 

Jag tror att det beror frĂ€mst pĂ„ nonchalans, brist pĂ„ empati för andra trafikanter och brist pĂ„ (eller oförmĂ„ga) förstĂ„else; att sĂ€tta sig in i andra trafikanters situation. Du sitter sĂ€kert i din bil/lastbil och du ska frĂ„n A till B pĂ„ kortast möjliga tid (trots att du kanske bara sparar pĂ„ sin höjd ett par minuter). 

En annan orsak Àr förstÄs den allmÀnna anarki som rÄder i biltrafiken i avsaknad av synliga trafikpoliser, hastighets- och nykterhetskontroller och som Àr en direkt konsekvens av polisens övergripande prioriteringar. Det Àr bara en frÄga om nÀr en olycka ska hÀnda. DÄ kanske dessa trafikanter lÀttar pÄ gasen en dag eller tvÄ förrÀn de Àr tillbaka i sina invanda rutiner.

Jag tror att mĂ€nniskor i dagens samhĂ€lle mĂ„ste lĂ€ra sig att inte bara tĂ€nka pĂ„ sig sjĂ€lva, utan ocksĂ„ pĂ„ sina medmĂ€nniskor. Förr kunde jag Ă„ka rullskidor pĂ„ VĂ€strumsvĂ€gen frĂ„n Gunnebo via SkĂ€lövĂ€gen till Äskestock. Det skulle jag inte vĂ„ga idag.