Argument för flyg till huvudstaden saknas

Svar på debattartikeln "Miljöpartiet har tidigare stöttat flygplatsen" den 1 februari.

Debattören menar att argumenten för att tillgängliggöra flyg till Stockholm inte håller i ett samhälle där de digitala mötena ökar och där flygandet minskar.

Debattören menar att argumenten för att tillgängliggöra flyg till Stockholm inte håller i ett samhälle där de digitala mötena ökar och där flygandet minskar.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Debatt2020-02-05 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu attackerar socialdemokraterna Peter Wretlund och Angelica Katsanidou miljöpartisterna för att de ändrat sig kring stödet av flygplatsen. Det är heder åt miljöpartisterna att de ändrat sig och blivit klokare. Det vore på tiden att Socialdemokraterna lyssnade på argument och kunskap samt vilja till förändring i åsikter lite oftare.

För att få lite mer argument har vi tittat på Norrköpings flygplats, som har ett betydligt större folkunderlag för sin flygplats. Norrköpings kommun har betalat ut 232 miljoner i stöd till flygplatsen 2008–2016 med ett snitt på  25 miljoner kronor per år. Även här har man försökt starta en ny flyglinje till München med ett riktat stöd om högst 43 miljoner för att stötta denna linje. Nu har flygbolaget som trafikerade München gått i konkurs, det vill säga alla pengarna har kastats i sjön. Kommunens satsning var uppbunden kring att denna flyglinje fungerar och nu hänger den i luften.

Åter till Kalmar flygplats, där man säger att flyget ska säkras med charter och turisttrafik. Vi befinner oss enligt EU i klimatnödläge  och det har även våra medborgare accepterat och flyget har i snitt minskat med 10 procent på nationell basis och något lägre inom vår region. ABSOLUT ingenting tyder på att dessa siffror kommer att bli lägre framöver.

Tågcharter och inhemsk turism ökar mycket. Detta innebär att bekostandet av flygplatsen minskar. Detta kommer att innebära att Kalmar kommun kommer att sitta i ekonomiska svårigheter, när det gäller fortsatta aktiviteter för Kalmar flygplats.  Ska regionen i detta läge gå in året efter man höjde skatten med 49 öre för att bibehålla nuvarande hälso- och sjukvård?

Det som flyttar sig snabbast i världen i dag är pengar på gott och ont genom digitaliseringen. Våra möten har och kommer att bli än mer digitaliserade och därmed försvinner ännu ett argument för flyg till huvudstaden.

Tänk om och tänk rätt!

Karta: Kalmar Öland Airport