Argument för flyg till huvudstaden saknas

Svar pÄ debattartikeln "Miljöpartiet har tidigare stöttat flygplatsen" den 1 februari.

Debattören menar att argumenten för att tillgÀngliggöra flyg till Stockholm inte hÄller i ett samhÀlle dÀr de digitala mötena ökar och dÀr flygandet minskar.

Debattören menar att argumenten för att tillgÀngliggöra flyg till Stockholm inte hÄller i ett samhÀlle dÀr de digitala mötena ökar och dÀr flygandet minskar.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Debatt2020-02-05 04:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Nu attackerar socialdemokraterna Peter Wretlund och Angelica Katsanidou miljöpartisterna för att de Àndrat sig kring stödet av flygplatsen. Det Àr heder Ät miljöpartisterna att de Àndrat sig och blivit klokare. Det vore pÄ tiden att Socialdemokraterna lyssnade pÄ argument och kunskap samt vilja till förÀndring i Äsikter lite oftare.

För att fĂ„ lite mer argument har vi tittat pĂ„ Norrköpings flygplats, som har ett betydligt större folkunderlag för sin flygplats. Norrköpings kommun har betalat ut 232 miljoner i stöd till flygplatsen 2008–2016 med ett snitt pĂ„  25 miljoner kronor per Ă„r. Även hĂ€r har man försökt starta en ny flyglinje till MĂŒnchen med ett riktat stöd om högst 43 miljoner för att stötta denna linje. Nu har flygbolaget som trafikerade MĂŒnchen gĂ„tt i konkurs, det vill sĂ€ga alla pengarna har kastats i sjön. Kommunens satsning var uppbunden kring att denna flyglinje fungerar och nu hĂ€nger den i luften.

Åter till Kalmar flygplats, dĂ€r man sĂ€ger att flyget ska sĂ€kras med charter och turisttrafik. Vi befinner oss enligt EU i klimatnödlĂ€ge  och det har Ă€ven vĂ„ra medborgare accepterat och flyget har i snitt minskat med 10 procent pĂ„ nationell basis och nĂ„got lĂ€gre inom vĂ„r region. ABSOLUT ingenting tyder pĂ„ att dessa siffror kommer att bli lĂ€gre framöver.

TĂ„gcharter och inhemsk turism ökar mycket. Detta innebĂ€r att bekostandet av flygplatsen minskar. Detta kommer att innebĂ€ra att Kalmar kommun kommer att sitta i ekonomiska svĂ„righeter, nĂ€r det gĂ€ller fortsatta aktiviteter för Kalmar flygplats.  Ska regionen i detta lĂ€ge gĂ„ in Ă„ret efter man höjde skatten med 49 öre för att bibehĂ„lla nuvarande hĂ€lso- och sjukvĂ„rd?

Det som flyttar sig snabbast i vÀrlden i dag Àr pengar pÄ gott och ont genom digitaliseringen. VÄra möten har och kommer att bli Àn mer digitaliserade och dÀrmed försvinner Ànnu ett argument för flyg till huvudstaden.

TÀnk om och tÀnk rÀtt!

Karta: Kalmar Öland Airport