Nu attackerar socialdemokraterna Peter Wretlund och Angelica Katsanidou miljöpartisterna för att de Àndrat sig kring stödet av flygplatsen. Det Àr heder Ät miljöpartisterna att de Àndrat sig och blivit klokare. Det vore pÄ tiden att Socialdemokraterna lyssnade pÄ argument och kunskap samt vilja till förÀndring i Äsikter lite oftare.
För att fĂ„ lite mer argument har vi tittat pĂ„ Norrköpings flygplats, som har ett betydligt större folkunderlag för sin flygplats. Norrköpings kommun har betalat ut 232 miljoner i stöd till flygplatsen 2008â2016 med ett snitt pĂ„ 25 miljoner kronor per Ă„r. Ăven hĂ€r har man försökt starta en ny flyglinje till MĂŒnchen med ett riktat stöd om högst 43 miljoner för att stötta denna linje. Nu har flygbolaget som trafikerade MĂŒnchen gĂ„tt i konkurs, det vill sĂ€ga alla pengarna har kastats i sjön. Kommunens satsning var uppbunden kring att denna flyglinje fungerar och nu hĂ€nger den i luften.
à ter till Kalmar flygplats, dÀr man sÀger att flyget ska sÀkras med charter och turisttrafik. Vi befinner oss enligt EU i klimatnödlÀge och det har Àven vÄra medborgare accepterat och flyget har i snitt minskat med 10 procent pÄ nationell basis och nÄgot lÀgre inom vÄr region. ABSOLUT ingenting tyder pÄ att dessa siffror kommer att bli lÀgre framöver.
TÄgcharter och inhemsk turism ökar mycket. Detta innebÀr att bekostandet av flygplatsen minskar. Detta kommer att innebÀra att Kalmar kommun kommer att sitta i ekonomiska svÄrigheter, nÀr det gÀller fortsatta aktiviteter för Kalmar flygplats. Ska regionen i detta lÀge gÄ in Äret efter man höjde skatten med 49 öre för att bibehÄlla nuvarande hÀlso- och sjukvÄrd?
Det som flyttar sig snabbast i vÀrlden i dag Àr pengar pÄ gott och ont genom digitaliseringen. VÄra möten har och kommer att bli Àn mer digitaliserade och dÀrmed försvinner Ànnu ett argument för flyg till huvudstaden.
TÀnk om och tÀnk rÀtt!