Länsinvånarna vill kunna se sina provsvar på webbplatsen 1177.se och följa sina remisser via e-tjänster. Länsinvånarna vill också träffa samma läkare varje gång på sin hälsocentral och tycker att öppettiderna behöver förbättras. Detta är några av de svar som har kommit fram genom landstingets nya invånarpanel.
Landstingets medborgarutskott vill stärka dialogen med länets patienter och medborgare. Genom invånarpanelen – som är en öppen enkätundersökning på nätet – har alla möjligheten att framföra sina synpunkter och påverka till exempel primärvården och tandvården.
Den första undersökningen handlade om så kallade e-tjänster och tillgängligheten till hälsocentralerna. Undersökningen gjordes från slutet av december och avslutades den sista januari i år. Av 250 anmälda så svarade 188 på enkäten. Resultatet visar bland annat på följande:
1. 70 procent av de som svarat använder landstingets e-tjänster. På frågan vilka e-tjänster man skulle vara intresserad av att använda i framtiden kom följande högst: Se sina provsvar i e-journalen, kunna följa remisser och få kallelser elektroniskt.
Många av de som svarat är även intresserade av att kunna beskriva sina besvär och symptom före ett besök samt att kunna göra egenmätningar, exempelvis mäta blodtryck hemma och sedan rapportera in värdet till läkare. Intresse finns också för att kunna få sjukvårdsrådgivning via video. Sedan undersökningen gjordes har landstinget infört att alla patienter kan se de flesta av sina provsvar, till exempel blodprov och urinprov i e-tjänsten. I frågan om att kunna se sin remiss är målet att införa även detta, sannolikt under 2019. När det gäller digitala kallelser och kunna beskriva besvär innan läkarbesök så arbetar landstinget för att kunna införa också detta.
2. När det gäller det andra frågeområdet, tillgängligheten till hälsocentralerna, anser de flesta att det är enkelt att få kontakt per telefon. Åsikterna på hur öppettiderna överensstämmer med behoven är däremot mer spridda. Många efterfrågar helg- och kvällsöppet samt drop-in mottagningar. Den fråga som lyfts av de flesta är önskemålet att få träffa samma läkare varje gång.
Frågan om att öka kontinuiteten i vården måste tas på stort allvar. Det är det enskilt viktigaste budskapet som invånarpanelen sänder till landstinget och primärvården. Det handlar om bemanning, organisation och att man som patient får träffa rätt personal inom vården. Frågan om förbättrade öppettider är också viktig att gå vidare med.
Medborgarutskottet vill avslutningsvis uppmana länets invånare att gå med i landstingets invånarpanel. På landstingets hemsida ltkalmar.se finns information om hur man går med. Nästa omgång handlar om vad invånarna tycker om tandvården. Här får alla tycka till om bemötande, tillgänglighet och lämna förslag på hur man vill att tandvården ska fungera bättre i framtiden.