Bilens dag firas för att bilen behövs

Bilen Ă€r en vĂ„ra viktigaste hushĂ„llsmaskiner, och en förutsĂ€ttning för att vardagen – och samhĂ€llet – ska fungera.

64 procent av svenskarna anser sig vara helt eller delvis beroende av bilen för att fÄ vardagen att fungera.

64 procent av svenskarna anser sig vara helt eller delvis beroende av bilen för att fÄ vardagen att fungera.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2019-10-28 04:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det Àr bilen som varje dag tar 2,7 miljoner svenskar till arbetet och skolan, och det Àr bilen som gör att vi kan bo var vi vill. HÀlften av svenskarna, 49 procent, skulle ha svÄrt eller mycket svÄrt att bo kvar i sin nuvarande bostad utan bil.

En stor majoritet, 64 procent, anser sig vara helt eller delvis beroende av bilen för att fÄ vardagen att fungera. Mest beroende av bilen Àr boende i Norrland, boende utanför storstÀderna och barnfamiljer.

Bilen behövs. Trots det Àr den kraftigt överbeskattad.

Dels handlar det om de höga brÀnsleskatterna. Idag bestÄr drygt sextio procent av priset för en liter bensin av skatt, moms och moms pÄ skatten. Nu föreslÄs dessutom att indexeringen av bensinskatten Äterinförs, vilket skulle innebÀra att skatten Äterigen höjs automatiskt varje Är.

Totalt betalar Sveriges bilister mer Àn dubbelt sÄ mycket i skatt som deras bilar genererar i kostnader. Detta trots att den vÀgledande principen för beskattning av resor och transporter enligt riksdagen sjÀlva Àr att varje transportslag ska bÀra sina egna kostnader.

Och skatterna slÄr oproportionerligt hÄrt mot landsbygden. NÀr DN nyligen gick igenom den senaste fordonsstatistiken frÄn Statistiska CentralbyrÄn konstaterade man att invÄnare i landsbygdskommunerna i snitt betalade dubbelt sÄ mycket i bensinskatt som de i storstadskommunerna.

ÄndĂ„ Ă€r det just utanför storstadskommunerna vĂ€gtrafiken fĂ„r minst tillbaka. För trots att 87 procent av alla personresor gĂ„r pĂ„ vĂ€g i Sverige, och 47 procent av transporterna, Ă€r det bara 35 procent av infrastrukturpengarna som satsas pĂ„ vĂ€gunderhĂ„ll.

I Trafikverkets nationella plan, dÀr verkets satsningar för 2018 till 2029 presenteras, konstateras att vÀgarna utanför storstadsomrÄdena visar pÄ en negativ trend, och att mÄnga vÀgar som Àr viktiga för landsbygden spÄs försÀmras ytterligare de kommande Ären. Allra mest eftersatta Àr vÀgarna i Norrbotten och VÀsterbotten.

Fordonstillverkarna och deras leverantörer sysselsÀtter 135 000 personer hÀr i Sverige, och bilhandlarna och verkstÀderna ytterligare 40 000. Det Àr jobb som Àr spridda över hela landet, och ofta utanför storstadsregionerna. Fordonsindustrin Àr Sveriges största exportnÀring, och stod för 15 procent av den totala varuexporten under förra Äret.

Fordonsindustrin Àr dessutom en framtidsbransch. De nÀrmsta Ären behövs 6000 nya tekniker, och till det kommer ingenjörer, sÀljare, administratörer och alla andra som fÄr industrin att gÄ runt.

Bilen tar oss till jobbet – och skapar jobb för fler. Den tar oss till barnens trĂ€ning, till sommarstugan och hem frĂ„n affĂ€ren. Den gör det möjligt att jobba nĂ€r det behövs, och att bo var vi vill.

Sverige behöver bilen, och sÄ kommer det att förbli. DÀrför firar vi Bilens Dag den 28 oktober.