Börja bygg cykelbanan nu

Cykelbana. Viktig satsning på Hornslandet.

Cykelbana. Viktig satsning på Hornslandet.

Foto: Staffan Löwstedt / SvD / TT

Debatt2016-10-21 06:05
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommunen måste intressera sig mer för Hornsvägen. Trafiken växer och hårdnar varje år, med bilar i höga farter, cyklister och motionärer som trängs mot dikesrenen. Horns samfällighetsförening har lämnat förslag till kommunen på hur trafikriskerna kan minskas. Kommunens förvaltning tillstår problemet och vidtar en åtgärd utan att riktigt tro på den själv – markera vägens mittlinje.

På Hornslandet har det varit en ofta upprepad men otillräcklig önskan. Trafiken måste separeras efter hastighet och trafikslag, och det kräver en särskild cykelbana! Behovet har funnits flera år och blir än mer påkallat nu, när 2009 års översiktsplan börjar tas i bruk. Med den ska dagens fritidsbebyggelse omvandlas till permanent bebyggelse för tusentals människor, vilket gör cykelbanan absolut nödvändig.

Trafiksäkerheten kräver redan att den kommer till stånd. Ju tidigare man börjar dra nytta av investeringen, desto mer lönsam blir den. Den kommer också att bidra till kommunens hälsopolicy, som uppmuntrar till välbefinnande genom egen fysisk aktivitet som att gå eller cykla.

Kommunen vill utveckla Hornslandet och har lagt stora resurser på att utarbeta översiktsplanen och flera detaljplaner. Än mer tid, arbete och pengar har gått och går åt till att byta ut befintliga cirka 425 enskilda vatten- och avloppsanläggningar mot det kommunala system som nu grävs ner. För fem år sedan beräknades det kosta 110 miljoner kronor, exklusive moms och installationer på enskilda fastigheter. Nu tvingas kommunen ligga ute med mångmiljonbelopp i entreprenörs- och advokatkostnader, till dess fastighetsägarna betalar avgift för bygglov, VA-anslutning, etcetera. I skenet därav bleknar kostnaden fyra miljoner för en cykelbana rejält. För jämförelsens skull kan nämnas, att Trafikverket i sina kalkyler värderar ett människoliv till 20 miljoner kronor.

Är det avsaknaden av cykelbana som får kommunen att undvika aktiv marknadsföring av Hornslandet som attraktivt bostadsområde? All mark på Hornslandet är enskilt ägd, men det har inte hindrat kommunfullmäktige från att anta planer och fatta beslut om vad marken där ska användas till. Viljan att efterleva sina egna beslut tycks inte lika påfallande. Översiktsplanen innehåller klart och tydligt en cykelväg med väl vald sträckning, ända från Örserum ut till Udden. Det ligger i kommunförvaltningens uppdrag, att verka för att få planen genomförd, men uteblivna initiativ tyder på motsatsen.

En god början vore också att iordningställa den mest angelägna kilometern av cykelbanan mellan Örserum och Hornsbacken, där all trafik med nödvändighet måste fram. Marken där är ju väl förberedd efter att ha grävts upp och fyllts igen fyra gånger för några år sedan, till synes helt utan tanke på den cykelbana som redan då var planerad.

Läs mer om