Diskussionen kring hur Telia utvecklar och förbättrar våra nät i takt med att våra kunder efterfrågar allt mer avancerade tjänster visar hur stort engagemanget är kring allas möjligheter att dra nytta av digitaliseringen. Och det är inte så konstigt. Den snabba digitaliseringen i samhället är en del av vardagen för de flesta av oss.
I takt med att kundernas krav på snabb, stabil och säker uppkoppling ökat dramatiskt de senaste åren har Telia satsat miljarder på att bygga ut mobil- och fibernät runt om i Sverige, i såväl städer som på landsbygden. Vi fortsätter att modernisera och bygga ut näten för att kunna leverera nya och avancerade digitala tjänster.
Eftersom delar av det gamla kopparnätet inte längre lever upp till de krav som ställs på driftsäkerhet och kapacitet är det nödvändigt att gå över till mer framtidssäker teknik. Fiber- och mobilnät möter kundernas behov av att kunna använda allt mer data och har redan blivit de vanligaste infrastrukturerna för uppkoppling. De ger dessutom generellt högre hastigheter och är mer driftssäkra än uppkoppling via kopparnätet. Fiber- och mobilnäten byggs dessutom för att kunna leverera den driftsäkerhet som är en förutsättning för till exempel nya digitala välfärdstjänster.
Således vore det inte ansvarsfullt att avvakta med moderniseringar av nätet, då det skulle innebära att såväl privat- som företagskunder är hänvisade till en föråldrad teknik som inte klarar av att bära de avancerade tjänster som efterfrågas. Varken företagare eller privatpersoner är betjänta av att vara kvar på en infrastruktur som inte är framtidssäker eller stå helt utan lösning om det gamla kopparnätet, av åldersskäl eller andra anledningar, går sönder.
Vad avser mobiltäckningen är det fullt förståeligt att det finns frågor och oro på sina håll. I det sammanhanget är det viktigt att komma ihåg att utbyggnaden av de svenska mobilnäten pågår hela tiden och att kapacitetsförbättringar sker parallellt. I samband med den aktuella övergången kommer dessutom de av Telias kunder som är i behov av en yttre antenn att erbjudas en sådan. En yttre antenn förbättrar mottagningen väsentligt och det går inte att jämföra den moderna telefoni- och bredbandslösning som vi erbjuder med en vanlig mobiltelefon.
Alla som påverkas av övergången från den analoga världen med kopparnätet som bas till en digital värld med fokus på mobilt och fiber kommer att erbjudas en alternativ lösning, antingen via oss på Telia eller via en annan telekomoperatör. Telia kommer se till att alla kunder får hjälp med information och vägledning till de olika alternativ som finns. De flesta kommer att erbjudas en bättre lösning än den de idag har via kopparnätet.
På Telia har vi stor förståelse för att den här typen av förändringar kan väcka frågor och oro, men vi är samtidigt stolta över det arbete vi gör för digitaliseringen av Sverige.