Den svenska skolan är en av de dyraste i världen men de senaste årens internationella jämförelser visar på att Sverige är långt ifrån de bästa resultaten. Den nya SKL-undersökningen, som kom ut innan jul visar att Västervik placeras på 260 av Sveriges 290 kommuner. Detta är oacceptabelt.
När man sedan tittar på var vi, Sverige, som land står i rankingarna över Norden, Europa och världen hamnar vi, kanske inte oväntat, långt ned. Det fanns en tid när svenska barn var världsbäst på läsning. Det var 1965, för 50 år sedan. Enligt OECD har inget annat land fallit så djupt i rankingen när det gäller kunskapsresultat som just Sverige. OECD konstaterar i sin granskning att svenska skolor har problem med dåligt uppförande, vilket gör att eleverna inte får studiero.
En klassisk moderat värdering är att få maximal nytta för varje skattekrona. Nu är det dags att reformera svensk skola för de dåliga resultaten kommer enligt bland andra professor Martin Ingvar att påverka Sveriges konkurrenskraft vilket kommer att på sikt innebära färre arbetstillfällen.
I Sverige är skolåret kort. 178 skoldagar kan jämföras med 190 i Finland, 200 i Nederländerna och 240 i Tyskland. Faktum är att vi svenskar, både barn och ungdomar är lediga mer än halva året på grund av högtider, studiedagar samt lov. Danmark har i dagens läge 40 timmar per vecka i skolan, alltså cirka 190 dagar medan vi i Sverige endast går 35 timmar per vecka, cirka 178 dagar per år. Alla de världsledande länderna har en faktor gemensam och det är skoldagarna, samt i viss utsträckning även treterminssystem.
Genom att införa treterminssystem minskar vi risken för elever att glömma bort kunskap från föregående termin. Lov fanns förr i bondesamhället för att barnen skulle hjälpa till på gårdarna. År 2018 lever vi i ett annat samhälle som kräver ett annat tänkande.
Vi inom MUF vill:
Införa en minimigräns för 190 skoldagar i Sverige.
Införa ett treterminssystem i Sverige för att öka skolresultaten.