FörstÄr nÀmnderna sitt ansvar?

Miljö- och hÀlsoskyddsnÀmnderna utgör en egen myndighet med rÀtt att fatta beslut.

Debatt2019-09-30 04:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det kan ge lÄngtgÄende ekonomiska konsekvenser för enskilda personer i kommunen. I extrema fall kan besluten leda till ekonomisk ruin.

Myndigheten kan pÄ mÄnga sÀtt jÀmföras med vÄra tingsrÀtter. Vid tingsrÀtten Àr det den allmÀnne Äklagaren, som argumenterar om varför en tilltalad skall dömas enligt nÄgon lag. I miljö- och hÀlsoskyddsnÀmnden Àr det den kommunala hÀlsoskyddsinspektören eller avloppsinspektören, dÀr sÄdan finnes.

Det finns dock en stor skillnad. Ingen skulle komma pĂ„ tanken att delegera rĂ€tten att fatta domslut till den allmĂ€nne Ă„klagaren. Men miljö- och hĂ€lsoskyddsnĂ€mnderna skĂ€ms inte för att överlĂ„ta denna rĂ€tt pĂ„ avloppsinspektören. Han/hon kan opĂ„talat krĂ€va olika Ă„tgĂ€rder, som den â€Ă„talade” mĂ„ste följa – och dessutom utfĂ€rda hot om vite. 

Jamen – man har ju möjlighet att överklaga. Javisst, men jĂ€mför det med om en Ă„klagare  skulle fĂ„tt samma dubbla befogenhet att bĂ„de Ă„klaga och utdöma domslut. För övrigt sĂ„ blir resultatet av ett överklagande bara ”vi förlitar oss pĂ„ inspektörens bedömning, varför överklagandet avslĂ„s”. 

NĂ€mnderna gör detta av ren bekvĂ€mlighet. De flesta Ă€r okunniga lekmĂ€n och tycker det Ă€r enklast att överlĂ„ta allt pĂ„ inspektören – det Ă€r ju han/hon som kan lagen. Jaha – som om inte Ă„klagaren skulle kunna lagen? De utsedda nĂ€mndemĂ€nnen Ă€r ocksĂ„ lekmĂ€n. Ärenden avgörs ofta av inspektören utan att den tilltalade fĂ„r möjlighet att föra sin talan – man utgĂ„r oftast frĂ„n generella bedömningar i stĂ€llet för individuella. TĂ€nk om bilprovningen skulle döma ut bilar som Ă€r Ă€ldre Ă€n 20 Ă„r eller saknar fungerande ventilation med motiveringen: ”Enligt min bedömning Ă€r alla sĂ„dana bilar trafikfarliga”.

Den enda delegering, som bör göras till en inspektör, Àr att fÄ göra överenskommelser med sakÀgare, som sjÀlv inser att avloppet bör ÄtgÀrdas. Alla andra beslut bör fattas av nÀmnden. Det mÄste ocksÄ pÄtalas att nÀmndens uppgift inte bara Àr att företrÀda statens intressen, utan nÀmnden har ocksÄ en skyldighet att företrÀda sina kommuninnevÄnare. Det Àr trots allt de som stÄr för nÀmndens kostnader.

Jag vill ocksĂ„ kommentera ett inlĂ€gg av Ann Lundström, enhetschef pĂ„ Havs- och vattenmyndigheten, dĂ€r hon sĂ€ger att ”stenkista inte Ă€r nĂ„gon reningsanlĂ€ggning”.  Nej – det Ă€r helt rĂ€tt. Stenkistan Ă€r enbart ett fördröjningsmagasin med ett storytigt fördelningssystem, som ersĂ€tter fördelningsbrunn och fördelningsrör. Reningen sker helt i den omgivande marken. Samma förhĂ„llande gĂ€ller i en infiltrationsbĂ€dd. InfiltrationsbĂ€dden utgör endast en del av reningsprocessen, som sedan slutförs i den omgivande marken. 

I avvaktan pÄ att Landsbygdspartiet tar sig in i sÄvÀl riksdag som kommunala nÀmnder, vill jag Àn en gÄng uppmana andra etablerade partier att bevaka ovanstÄende frÄgor.